10 buku terbaik mengenai personel

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pengurus yang berjaya dan cekap tidak dilahirkan, tetapi menjadi. Untuk melakukan ini, seseorang perlu memperoleh pengetahuan tertentu yang akan membolehkannya mengurus dan melatih pasukan dengan cekap.

Kewibawaan kepemimpinan biasanya dibangun di atas landasan yang kukuh, termasuk kemampuan untuk berunding secara diplomatik, menyampaikan ucapan, dan menetapkan tujuan untuk diri sendiri dan pekerja. Anda tidak boleh menghentikan pertumbuhan peribadi, jika tidak, anda boleh jatuh dari kandang dengan cepat dan kehilangan hubungan dengan bawahan anda. Dalam keadaan seperti itu, hampir mustahil untuk mendapatkan produktiviti daripada mereka.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, kami mengesyorkan agar anda membaca literatur yang dipilih oleh kami. Pakar telah menyusun tinjauan penilaian dari 10 buku terbaik mengenai personel, yang mana mana mana pengurus akan memilih strategi yang paling sesuai untuk dirinya sendiri.

Penilaian buku terbaik untuk kakitangan

Pencalonan sebuah tempat buku penilaian
Penilaian buku terbaik untuk kakitangan 1 Personel Berharga: Bagaimana Membangun Sistem Latihan yang Berkesan di Syarikat 5.0
2 Kepimpinan Emosi. Seni mengurus manusia berdasarkan kecerdasan emosi 4.9
3 Kompetensi di tempat kerja: model untuk prestasi maksimum 4.8
4 Apa yang benar-benar mendorong kita 4.7
5 Penolakan perubahan 4.6
6 Seni merekrut. Bagaimana menilai seseorang dalam satu jam, 4.5
7 Teknik pengambilan yang berjaya 4.4
8 45 tatu pengurus. Pemimpin Rusia memerintah 4.3
9 Mengapa mereka tidak berfungsi? Pandangan baru mengenai motivasi pekerja 4.2
10 Bagaimana cara memindahkan Gunung Fuji? Pendekatan syarikat terkemuka di dunia untuk pencarian bakat 4.1

Personel Berharga: Bagaimana Membangun Sistem Latihan yang Berkesan di Syarikat, K. Maltsev

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 5.0

K. Maltsev, Personel Berharga: Bagaimana Membangun Sistem Latihan yang Berkesan di Syarikat

Manual ini memaparkan pemikiran seseorang yang memberikan pekerjaan di perusahaan Philip Morris, Coca-Cola selama lebih dari satu tahun. Pada awal tahun 2000-an, penulis adalah yang pertama menganjurkan program latihan untuk pelatih.

Dalam panduan ini, dia menjelaskan bahawa kejayaan adalah mengenai pertumbuhan profesional pekerja yang berterusan. Pengurus mengetahui hakikat ini, tetapi untuk beberapa sebab banyak yang tidak memasukkan program latihan dalam rancangan pembangunan syarikat. Sekiranya mereka melakukannya, mereka tidak dapat menilai proses dan meningkatkan kecekapannya.

Konstantin memberitahu secara terperinci apa yang merangkumi sistem latihan untuk pekerja bawahan; menyenaraikan kriteria yang penting dalam pemilihan latihan dan pelatih; mencadangkan kaedah penilaian pencapaian yang khusus agar wang yang dibelanjakan tidak habis.

Kelebihan utama buku ini adalah pengalaman sebenar. Dia melaksanakan idea-idea yang digariskan di sini, yang bermaksud bahawa pemimpin tidak perlu memeriksa sama ada teori itu berfungsi dalam praktik atau tidak. Masa yang dijimatkan adalah wang yang lebih baik dihabiskan untuk tujuan lain. Perhatikan aksioma berikut untuk pengembangan dan pembelajaran. Mereka sekali lagi mengesahkan bahawa semua cerdik adalah sederhana. Perlu juga diperhatikan bahawa manual ini ditujukan kepada pembaca Rusia, kerana kita membincangkan analisis pasaran kita. Nuansa pendekatan berbeza dengan yang barat.

Buku ini patut dibaca, kerana memberikan pemahaman tentang betapa baiknya sistem latihan anda, sama ada memenuhi kehendak syarikat. Setelah membuat semakan, anda akan mula menggunakan sumber secara produktif. Ia sesuai untuk perunding dan jurulatih yang akan mendapatkan nasihat berguna mengenai bagaimana menjalankan latihan di halaman.

Kepimpinan Emosi. Seni Menguruskan Manusia Berdasarkan Kecerdasan Emosi, D. Goldam

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.9

D. Goldam, Kepemimpinan Emosi.  Seni mengurus manusia berdasarkan kecerdasan emosi

Pemimpin yang mempunyai emosi mempunyai keupayaan untuk memberi tenaga kepada orang. Apabila pemimpin seperti itu menyebarkan tenaga dan menunjukkan dedikasi, syarikat itu berkembang, dan jika negatif datang daripadanya, yang membawa kepada perselisihan, maka perniagaan akan menuju ke bawah. Buku ini mengandungi pemerhatian jangka panjang terhadap organisasi dunia besar, di mana pengarang menunjukkan bahawa pengurus emosi adalah profesional dan tuan yang cerdas, serta diplomat yang sangat baik yang dapat menjalin hubungan dengan orang, memberi inspirasi, inspirasi, membangkitkan kegembiraan dan mengekalkan motivasi tinggi di kalangan pekerja.

Manual ini menerangkan secara terperinci mengapa terdapat tindak balas yang kuat dari staf terhadap tindakan pemimpin dan bagaimana mereka berjaya merangsang aktiviti. Halaman-halaman tersebut menerangkan bagaimana mempraktikkan peluang kepemimpinan sedemikian untuk pemimpin individu, pasukan, atau keseluruhan syarikat.

Penulis sudah menerbitkan dua buah buku yang menjadi popular di kalangan pengurus. Tetapi panduan ini melengkapkannya, jadi sila beli, walaupun anda membaca yang sebelumnya.

Buku ini membincangkan enam gaya kepemimpinan dalam kerangka model kecerdasan emosi: idealis, pendidikan, komrad, demokratik, bercita-cita tinggi, otoriter. EQ dipecah menjadi kesedaran diri (keyakinan diri, harga diri yang tepat), kepekaan sosial (pertolongan, kesedaran perniagaan, empati), kawalan diri (kekangan, penyesuaian, keterbukaan), pengurusan hubungan (pengaruh, inspirasi, kerja berpasukan, bantuan dalam peningkatan diri dan perubahan, kerjasama ). Bahagian terakhir melihat perkembangan pemimpin dan organisasi secara umum.

Goldam mencadangkan untuk menggunakan model latihan kepemimpinan berpandukan kendiri, yang merangkumi lima langkah: saya di masa depan (siapa yang idealnya mahu menjadi?), Pengenalan diri (siapa saya?), Program pembangunan (menutup jurang), menerapkan kemahiran yang diperolehi dalam praktik, mengembangkan hubungan tahap baru dengan yang lain.

Walaupun tidak ada yang revolusioner dalam manual, pembaca akan mendapat keuntungan. Pendatang baru dalam pengurusan akan belajar banyak, dan pemimpin berpengalaman akan mengulangi asasnya. Buku ini ditujukan kepada masyarakat umum, pengurus dari mana-mana peringkat, serta guru dan pelajar institusi pendidikan yang melatih pengurus.

Kompetensi di Tempat Kerja: Model untuk Prestasi Superior, Lyle M. Spencer, Syne M. Spencer

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.8

Lyle M. Spencer, Syne M. Spencer Kompetensi di Tempat Kerja: Model untuk Prestasi Superior

Kaedah penilaian kecekapan adalah ramalan prestasi kerja yang tepat dan tidak berat sebelah. Manual ini merangkumi perbendaharaan kata kecekapan; garis panduan praktikal; pelbagai teknik temu ramah untuk mendapatkan contoh tingkah laku; model kompetensi umum yang meramalkan kejayaan penjualan dalam bidang sosial, teknikal dan pengurusan.

Mencari orang yang boleh melakukan pekerjaan dengan lebih baik daripada orang lain adalah sukar. Pemilihan yang salah tentunya akan menyebabkan kehancuran iklim moral dalam pasukan, serta meningkatkan perolehan, mengurangkan produktiviti dan memerlukan kos kewangan yang besar untuk pengembangan pekerja. Penulis dalam buku ini menerangkan metodologi untuk memaksimumkan kecekapan pengambilan. Kaedah penilaian yang diberikan adalah berdasarkan kajian selama dua puluh tahun.

Manual eksekutif menerangkan secara terperinci organisasi wawancara; menerangkan cara menerapkan perbendaharaan kata kecekapan dan menggunakan model siap pakai yang dijelaskan secara terperinci.

Kami mengesyorkan buku ini kepada eksekutif dan pengurus yang mencari orang baru dan berminat dengan keberkesanan kerja mereka untuk kesejahteraan syarikat.

Apa yang benar-benar mendorong kita, D. Pink, Drive

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.7

D. Pink, Pandu.  Apa yang benar-benar mendorong kita

Pengurus membina aliran kerja dengan kakitangan berdasarkan memotivasi pekerja bawahan dengan wang, bonus atau barang lain dengan harapan mereka akan menunjukkan hasil yang baik. Dalam praktik dunia, pendekatan ini sudah menjadi klasik, dan semua orang menganggapnya sebagai perkara biasa. Sebenarnya, perkara-perkara jauh dari terlalu optimis.

Apabila hanya wang berfungsi sebagai hadiah di garisan penamat, orang kehilangan minat mereka terhadap aktiviti tersebut. Ganjaran memberikan peningkatan prestasi jangka pendek, seperti dos kafein menambah beberapa jam untuk berjaga-jaga. Kesannya tidak berguna, dan kadang-kadang mengurangkan motivasi jangka panjang untuk berjaya.

Buku skandal D. Pink menunjukkan bahawa zaman maklumat tidak sesuai dengan pendekatan seperti itu, kerana motivasi yang hanya berdasarkan ganjaran tidak hanya tidak berguna, tetapi juga membawa kepada hasil yang bertentangan apabila personel tidak mencapai hasil yang diperlukan. Semua ini secara langsung merosakkan kemakmuran syarikat.

Anda boleh mendorong pekerja untuk mencapai matlamat dan mengalahkan pesaing dengan menumpukan pada komitmen semula jadi mereka untuk cemerlang. Menurut penulis, hanya perlu mereka yang hanya mempunyai motivasi intrinsik yang kuat. Tidak ada yang sukar dalam hal ini ketika buku Pink sudah siap, di mana alat yang jelas dan sederhana diberikan, berkat anda dapat membina sistem baru dalam waktu yang singkat. Kita semua dilahirkan dengan kemampuan untuk mengatasi kesukaran, menerapkan dan mengembangkan kebolehan, belajar dan meneroka.

Manual ini akan menarik minat para pemimpin perniagaan dari semua peringkat. Juga sesuai untuk pakar HR.

Penolakan Perubahan, R. Keegan, L. Lehi

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.6

R. Keegan, L. Lehi, Aversion to Change

Para profesor Harvard menarik perhatian pembaca untuk membuat kajian mereka, yang mana setiap orang dapat mengatasi inersia ketika mengalami perubahan.

Menurut data yang dikumpulkan dari pesakit Amerika jabatan kardiologi, bahkan orang-orang yang diberi amaran oleh doktor mengenai akibat yang mematikan sekiranya mereka tidak mengubah gaya hidup mereka, mengamati pemakanan yang betul, bermain sukan, tidak menggunakan tembakau dan minuman beralkohol, tidak melakukan apa-apa. Hanya satu daripada tujuh orang yang benar-benar bersedia untuk perubahan besar.

Ketika taruhannya hidup, tetapi bahkan tidak mampu menarik seseorang keluar dari zon selesa, bagaimana bagaiman pengurus di syarikat mengharapkan kejayaan daripada transformasi yang mereka bawa, walaupun staf sepenuh hati menyokongnya? Soalan ini dijawab oleh manual, di mana penulis menjelaskan bahawa ini bukan masalah kehendak, seperti yang biasa dipercayai. Kegagalan untuk menutup jurang antara keinginan dan kemampuan adalah cabaran utama. Semua ahli psikologi abad kita memikirkan bagaimana menghapuskannya. Keegan dan Leihey akan menunjukkan kepada anda alat yang boleh anda gunakan untuk membina kekebalan untuk berubah dan, oleh itu, membawa syarikat anda ke tahap seterusnya.

kandungannya terbahagi kepada tiga bahagian. Pada yang pertama, pembaca diperkenalkan dengan pemahaman baru mengenai perubahan; pada yang kedua, mereka menunjukkan nilai pendekatan pengarang terhadap pekerja, pasukan dan seluruh syarikat; pada yang ketiga, mereka mencadangkan mencuba kaedah dalam praktik, bermula dengan diri sendiri.

Buku ini ditujukan untuk pengurus dan eksekutif yang berminat dalam latihan diri personel.

Seni merekrut. Bagaimana menilai seseorang dalam satu jam, S. Ivanova

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.5

S. Ivanova, Seni Merekrut.  Cara menilai seseorang dalam satu jam

Buku ini ditulis oleh seorang wanita, Ph.D. dalam Psikologi, seorang ahli perekrutan yang disegani, serta rakan dan ketua LUT SRC. Svetlana berunding, menjalankan latihan perniagaan. Beberapa buku panduan telah diterbitkan dari penanya.

Di halaman anda akan menemui kaedah penilaian moden yang berkesan untuk pemilihan pekerja. Pikiran disampaikan secara ringkas, dan faedah praktikalnya tidak ternilai harganya. Buku ini merangkumi teknologi pengarang yang diuji masa; alat dan penerangan terperinci mengenai teknik temu bual; pelbagai contoh serta latihan amali. Teknik-teknik ini akan membantu anda memberikan penilaian tanpa kesalahan kepada calon sambil menjimatkan masa sebanyak mungkin.

Penulis meringkaskan teknik, idea dan nasihat; jadual petunjuk, gambar rajah, grafik untuk lebih mudah memahami. Ulasan menulis ulasan pujian eksklusif. Pakar SDM bercakap terutamanya dengan sanjungan, yang setelah membacanya menyedari bahawa mereka bekerja pada 20% dari 100% kemungkinan.

Resume sepuluh halaman jauh lebih rendah daripada ciri keperibadian yang dapat dirasakan dalam temu ramah. Mengetahui bagaimana melakukan ini dengan cekap, anda tidak akan kehilangan berlian kasar dan tidak akan tergoda oleh berlian palsu, kerana merekrut orang yang tidak diperlukan yang tidak dapat memberi keuntungan kepada syarikat.

Kami mengesyorkan membaca kepada perekrut, pengurus, usahawan, ketua agensi perekrut, pelajar dan guru universiti dengan fokus ekonomi dan pengurusan.

Teknik untuk pengambilan yang berjaya, T. Baskin

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.4

T. Baskina, Teknik pengambilan yang berjaya

Buku lain membincangkan bagaimana memilih kakitangan yang tepat, temu ramah dan menilai kepatuhan kelayakan dengan permintaan. Penulis mencadangkan penggunaan alat moden dalam kombinasi dengan alat tradisional. Teknologi carian telah berjaya digunakan oleh ANCOR, pemimpin pasaran pengambilan pekerja Rusia, selama lebih dari 20 tahun.

Manual ini tidak ditulis dalam bahasa ilmiah kering, bahkan orang yang jauh dari topik akan memahaminya. Bahannya tersusun dan senang digunakan dalam praktik. Diadaptasi untuk khalayak sasaran – pengurus pengambilan pekerja. Termasuk banyak contoh dari pengalaman syarikat besar, banyak aplikasi tambahan yang relevan untuk pemula dan perekrut profesional. Bagi pemula yang mengambil langkah pertama untuk membina kerjaya yang berjaya, buku ini akan membantu mereka mengelakkan daripada melakukan beberapa kesalahan biasa.

Dalam ulasan tersebut, manual itu disebut buku asas pengurus, kerana memberikan arahan yang jelas untuk bekerja dengan personel. Pautan ke sumber akan membolehkan anda mempelajari bahan dengan lebih mendalam, jika perlu.

Pada edisi kedua, bab-bab baru telah ditambahkan, dikhususkan untuk mencari melalui jaringan global, spesifikasi pengambilan jauh, penilaian personel.

Buku ini sesuai untuk perekrut, pengurus. Ini akan menarik minat kakitangan.

45 tatu pengurus. Peraturan pemimpin Rusia, M. Batyrev

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.3

M. Batyrev, 45 tatu pengurus.  Pemimpin Rusia memerintah

Pengarang buku ini menulis mengenai tatu, tetapi memasukkan cerita bukan hanya makna artistik, tetapi pengalaman mengurus. Bab-bab itu adalah tatu yang tetap dalam ingatan dan dicetak di hati. Di halaman, pembaca belajar mengenai peristiwa sehari-hari dan organisasi yang berlaku dalam kehidupan. Kumpulan peraturan dan kebenaran memberitahu bagaimana, menurut pengarang, seseorang harus bertindak dengan rakan sekerja, bertindak dalam situasi tertentu untuk mencapai tujuan yang dihargai – kejayaan.

Setiap bab menerangkan naik turunnya, pemecatan yang tidak menyenangkan, kejayaan dan kegagalan, kesedihan dan kegembiraan. Di sini pembaca tidak melihat seorang pengurus tanpa jiwa, tetapi seorang pahlawan sebenar yang tersenyum ketika semuanya berjaya dan benar-benar kecewa jika semuanya tidak berjalan sesuai dengan rancangannya.

Nasihat tidak akan menolong semua orang. Bagi sesetengah orang, buku ini nampaknya tidak berguna, tetapi kebanyakan dengan senang hati akan mengetahui pengalaman penulis, yang sangat dekat dengan banyak pengurus. Situasi yang dikenali dapat difahami dan membuat anda merasakan pelbagai emosi. Perniagaan setiap orang adalah untuk mencabar atau menerima.

Kita tahu banyak, tetapi kita sering lupa menerapkannya dalam kehidupan. Dengan manual ini, berulang-ulang kali, pembaca akan kembali kepada kebenaran sederhana yang begitu jelas, tetapi mudah hilang.

Buku ini disyorkan untuk pengurus dan mereka yang ingin mencapai kejayaan.

Mengapa mereka tidak berfungsi? Merangka semula Motivasi Pekerja, S. Fowler

Kategori: Pengambilan

Kedudukan buku: 4.2

S. Fowler, Mengapa Mereka Tidak Bekerja?  Pandangan baru mengenai motivasi pekerja

Buku lain yang menyentuh mengenai isu-isu motivasi. Penulis bercakap mengenai pendekatan yang sama sekali baru. Fowler telah meneliti corak dan psikologi motivasi bagi orang-orang dari beberapa negara, termasuk Rusia, selama lebih dari sepuluh tahun. Di sini dia menjelaskan bahawa wang tidak selalu memberi inspirasi; pemimpin tidak tahu memotivasi; apakah peranan kesedaran dalam semua ini dan bagaimana mengembangkannya; di mana untuk mendapatkan tenaga di tempat kerja; di mana garis antara tugas yang dikenakan dan tanggungjawab peribadi.

Manual tersebut akan mengajar pengurus dari semua peringkat untuk mengenal pasti motivasi staf dan menggunakannya untuk kepentingan organisasi. Penting untuk memahami apa yang memotivasi pekerja bawahan, maka tuas yang dijumpai akan membolehkan mereka menguruskan aktiviti pekerjaan mereka. Idea tersebut telah diuji dalam praktik dan diterapkan di syarikat.

Selepas membaca, anda akan mendapat jawapan kepada soalan utama – mengapa kaedah lobak merah dan kayu tidak berfungsi. Penulis menerangkan alasannya secara terperinci. Semua manusia dilahirkan dengan tiga keperluan asas: kecekapan, kepemilikan, dan autonomi. Berdasarkan penyelidikan, kakitangan bekerja dengan lebih cekap apabila mereka dapat mematikan penghantar secara bebas, meliputi keperluan untuk autonomi. Ini adalah logik. Dengan cara yang sama, Fowler menjelaskan dua keperluan asas lain, dengan terang-terangan mengatakan bahawa tidak perlu membuat skema motivasi yang kompleks. Cukup sekadar bergantung pada sifat yang diberikan kepada manusia – pembangunan, pelaburan tenaga dalam perniagaan, membina hubungan.

Buku ini disarankan kepada pembaca yang luas dan semua pekerja di bidang pengurusan, termasuk pengurus dari pelbagai peringkat.

Bagaimana cara memindahkan Gunung Fuji? Pendekatan Syarikat Terkemuka di Dunia untuk Pencarian Bakat, W. Poundstone

Kategori: Pengambilan

Peringkat buku: 4.1

W. Poundstone, Bagaimana Memindahkan Gunung Fuji?  Pendekatan syarikat terkemuka di dunia untuk pencarian bakat

Sebelum tutorial ini, penulis telah menulis sembilan buku, termasuk siri Great Mysteries yang terkenal dan Carl Sagan – Life in Space. Telah diterbitkan berkali-kali di majalah terkenal seperti New York Times Book Review, Harper's, Esquire, The Economist. Karya ini dua kali dicalonkan untuk Hadiah Pulitzer.

Tugas yang rumit dan pantas memang popular di seluruh dunia. Mereka telah digunakan selama beberapa dekad, misalnya, ketika mereka mendaftarkan anak-anak ke kelas matematik. Pelajar yang berjaya kemudiannya berkembang menjadi jurutera, ahli matematik, saintis, yang bergabung dengan barisan pemikiran teknikal genius moden. Malah Landau merekrut pelajar siswazah, meminta satu integral. Buku ini menerangkan bagaimana menyelesaikan masalah dengan cara yang tidak biasa dan kreatif, berada dalam keadaan tertekan dan mempunyai masa yang terhad.

Pendekatan kreatif untuk mencari dan memilih orang telah memantapkan dirinya di USSR, Amerika dan sejumlah negara lain. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa keadaan baru membuka teknik dan praktik lain untuk individu yang tidak akan dia ingat jika dia tidak berada dalam keadaan tertekan.

Manual akan membantu mempersiapkan wawancara untuk kedua-dua majikan dan pencari kerja; membangkitkan minat dalam latihan perisikan untuk pengembangan dan kesenangan mereka sendiri; akan memberi inspirasi dengan contoh fikiran yang hebat dan orang-orang berjaya yang membesar dengan teka-teki dan masalah logik.

Buku ini ditujukan kepada pelbagai pembaca. Ia pasti akan bermanfaat dan akan menjadi pendorong kepada perkembangan peribadi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen