10 buku terbaik Jack London

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penulis Amerika yang terkenal pada awal abad ke-20, Jack London, kini dikenali dan disukai oleh banyak orang, walaupun dia tidak mendapat pendidikan sastera yang berkualiti kerana dia tidak dapat membayarnya. Walau bagaimanapun, Jack London adalah buku kedua paling banyak diterbitkan di USSR. Jumlah edaran buku yang diterbitkan berjumlah 77.153 juta naskhah.

Jack telah pergi jauh dari buruh, pelaut dan penggali emas ke klasik, yang bukunya dibaca oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Dia menulis karya pertamanya yang serius, “Taufan di lepas pantai Jepun,” ketika berusia 17 tahun. Karya ini sangat dipuji oleh pengkritik, dan sejak itu kemasyhuran penulis mulai tersebar jauh di luar Amerika.

Kecintaan terhadap sastera membantu penulis mengembangkan suku kata yang tulus, terang dan kaya. Dia dengan tekun membaca karya-karya klasik dunia yang diakui. Tidak dapat memasuki universiti, pemuda itu mengambil pendidikan diri dan cukup berjaya. Bekerja keras untuk sekurang-kurangnya dapat memberi makan kepada dirinya sendiri, penulis masa depan sampai pada kesimpulan bahawa adalah mungkin untuk mendapatkan wang yang baik hanya dengan melakukan kerja intelektual. Tetapi hidup kembali memaksa Jack untuk pergi ke Alaska sebagai calon. Ngomong-ngomong, dia tidak pernah menjumpai emas di sana, tetapi dia dapat mengumpulkan banyak bahan untuk buku masa depannya. Karya-karya berikutnya oleh Jack London membuka keindahan sejati Utara kepada pelbagai pembaca dan menunjukkan bakat penulis muda itu kepada dunia. London mula menjana wang dengan mencetak dan menerbitkan karya sasteranya. Peringkat kami mengandungi karya yang paling popular dan menarik, menurut pembaca dan penulis, karya Jack London.

Kedudukan buku terbaik oleh Jack London

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Kedudukan buku terbaik oleh Jack London 1 Martin Eden 4.9
2 taring putih 4.8
3 Pengembara Bintang 4.8
4 Serigala laut 4.7
5 Hati tiga 4.7
6 Panggilan nenek moyang 4.7
7 Masa-tidak-menunggu 4.6
8 Nyonya kecil rumah besar 4.5
9 Lembah lunar 4.5
10 Cinta hidup 4.5

Martin Eden

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.9

MARTIN Eden JACK LONDON.jpg

'Martin Eden' – menempati barisan pertama penarafan kami, menjadi salah satu novel paling popular oleh Jack London, baik di tanah airnya dan jauh di luar sempadannya. Buat pertama kalinya novel ini diterbitkan pada tahun 1908 di majalah 'Pacific Munsley' dan hanya pada tahun 1909 ia diterbitkan sebagai buku yang terpisah oleh penerbit 'Macmillan Company'.

Novel ini sebahagian besarnya bersifat autobiografi. Pembaca yang penuh perhatian dapat menarik banyak persamaan antara pengarang dan protagonisnya. Martin Eden dan Jack sendiri berasal dari lapisan masyarakat yang telah mencapai kejayaan dalam bidang sastera hanya berkat usaha mereka sendiri. Sebagai seorang pemuda, Jack mencuba banyak profesion, itulah sebabnya dia secara organik memasuki plot pengembaraan protagonis, yang, untuk mencapai impiannya, bekerja sebagai pelaut, pekerja di kilang dan cucian.

Imej watak utama – kekasih Martin – seorang gadis dari kalangan borjuasi tertinggi, yang demi dia memutuskan untuk mencapai kejayaan, diilhamkan oleh penulis oleh cinta pertamanya – Mabel Applegarth. Pada akhir novel, Jack London mengetengahkan gagasan bahawa watak utama, yang hanya mencari cinta sepanjang hidupnya dan demi cinta, mencari pengiktirafan dalam masyarakat, memahami bahawa dia membuang dirinya pada kekosongan dan khayalan. Keperibadian yang kreatif lemah sebenarnya tidak mempunyai tempat dalam masyarakat borjuasi. Dan semua percubaan untuk menjadi milik sendiri di kalangan orang asing, pengejaran nilai-nilai material – membawa kepada satu perkara sahaja – kepada kematian dalaman pramatang individu. Semasa membentuk imej watak, Jack London bergantung pada falsafah Herbert Spencer dan Friedrich Nietzsche. Filem berdasarkan novel ini dikeluarkan 10 tahun selepas penerbitan pertama (1918).

taring putih

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.8

White Fang, Jack London

Kisah legenda serigala bernama White Fang mengambil kedudukan kedua dalam peringkat sastera kita. Novel pengembaraan White Fang pertama kali diterbitkan di The Outing Magazine, dalam terbitan dari Mei hingga Oktober, pada tahun 1906.

Novel ini mengisahkan tentang nasib buruk seekor anjing, serigala setengah, yang dijinakkan oleh orang-orang semasa berlakunya emas di Alaska, yang bermula pada akhir abad ke-19. Kisah ini penuh dengan peristiwa yang berbeza – kadang-kadang pelik, kadang-kadang sentimental dan bahkan dramatik. Tetapi kehidupan mengajar protagonis kita bahawa tidak kira betapa kerasnya dunia luar, seseorang dapat menyebabkan penderitaan yang lebih banyak kepada orang lain. Oleh itu, kita, orang, dapat melihat diri kita dari luar, penulis membantu pembaca untuk melihat dirinya sendiri.

Sebilangan besar buku ini ditunjukkan melalui pandangan haiwan, yang dengan jelas memperhatikan sikap orang terhadap diri mereka sendiri. Penulis secara terang-terangan mengungkapkan psikologi dan motif tindakan White Fang dan membawa kepada kenyataan bahawa kadang-kadang kata yang penuh kasih sayang dan sikap ramah yang sederhana terhadap dunia, kepada haiwan, orang dan alam – dapat menyelamatkan nyawa anda. Yang baik hanya melahirkan yang baik.

Novel ini difilemkan sebanyak 6 kali. Ia difilemkan buat pertama kalinya di USSR pada tahun 1946 (diarahkan oleh A. Zguridi). Adaptasi filem terakhir dipersembahkan kepada umum pada tahun 2018, dalam bentuk filem animasi (disutradarai oleh A. Espigares).

Pengembara Bintang

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.8

Pengembara Bintang

'Star Traveller' atau 'Straitjacket', yang merupakan apotheosis kreativiti Jack London, berada di kedudukan ketiga. Diterbitkan pada tahun 1915, novel ini sebenarnya menggambarkan peristiwa sebenar. Pada masa itu, penjara di San Quentin memang menyeksa tahanan dengan selat. Jack London mengetahui kisah ini dari bekas banduan yang disabitkan dengan kesalahan merompak, Ed Morrell, yang menjadi prototaip watak utama, dan namanya digunakan untuk watak kecil. London mencapai pembebasan Morrell dan selepas itu dia sering mengunjungi penulis di ladangnya.

Berdasarkan tajuk, seseorang boleh berpendapat bahawa karya ini adalah fiksyen ilmiah, tetapi ini terlalu tidak biasa bagi pengarangnya. Novel ini mewakili sejenis cabang esoterisme, yang juga tidak begitu sesuai dengan format London.

Plot ini berdasarkan kisah seorang bekas profesor agronomi yang dijatuhi hukuman seumur hidup di dalam penjara di penjara California. Diikat oleh sehelai terpal, dan terpaksa tinggal di negara ini selama berjam-jam, tahanan itu mencari jalan untuk membebaskan dirinya dari belenggu jirim dan mula melakukan perjalanan ke luar badan dan ruang, sampai ke Perancis lama, kemudian ke Mesir kuno, kemudian ke Barat Amerika Syarikat semasa penempatan semula yang hebat.

Sebilangan perjalanan ini dijelaskan dengan sangat jelas dan emosional, yang lain dilakukan melalui plot dengan sebatan ringan. Walau bagaimanapun, penceritaan yang realistik digabungkan dengan penolakan cerita. Novel ini penuh dengan tarikh, tajuk, dan peristiwa sejarah fiksyen yang tidak tepat yang mudah diperhatikan oleh pembaca yang penuh perhatian.

Tema keunggulan semangat daripada jirim merangkumi keseluruhan karya sebagai benang pembakar. London dengan tepat mengungkapkan tema semangat, keyakinan dan kehendak seseorang yang tidak terkalahkan walaupun menghadapi keadaan hidup yang sukar. Ini mungkin bukan buku terbaik untuk mengenali pengarangnya, tetapi adalah salah bagi peminat Jack London untuk mengabaikannya. Novel ini telah melalui dua penyesuaian. Pada tahun 1920 dengan nama The Star Rover dan pada tahun 2005, ketika The Jacket keluar, berdasarkan karya 'The Wanderer by the Stars'.

Serigala laut

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.7

Serigala laut

Novel Jack London “The Sea Wolf”, ditulis pada tahun 1904 dan disanjung oleh orang ramai dan pengkritik, masuk ke tahap keempat penilaian. Karya ini menceritakan tentang hubungan manusia yang kompleks dari dua orang yang bertentangan dengan pandangan hidup yang sangat berbeza.

Di tengah-tengah plot ada lelaki atau binatang bernama Wolf Larsen, yang dibaca oleh karya-karya Shakespeare dan, pada masa yang sama, tidak malu dengan naluri haiwan yang diungkapkannya. Dia ganas, kejam dan tidak sabar. Wolf Larsen diilhamkan oleh Alexander MacLaine, salah satu pemburu haram yang paling terkenal pada abad ke-19, yang pada usia 34 telah menjadi kapten Flotilla Barat yang luar biasa. Pada saat novel itu ditulis, MacLaine telah menjadi legenda sejati – dia dikehendaki oleh 5 negeri dan disyaki 70 pembunuhan.

Tetapi suatu hari kehidupan menghadapi Wolf Larsen dengan kebalikannya. Kapal 'Ghost', di mana dia adalah kapten, secara kebetulan mendapat kritikan intelektual dan sastera yang dimanjakan, seorang lelaki sejati Humphrey Van Weyden. Satu-satunya persamaan kedua-duanya adalah cinta sastera. Di mana peluang perjumpaan ini membawa? Mana yang akan menang – kualiti manusia yang bermoral tinggi atau sifat haiwan?

Melalui mata dua watak, kita nampaknya melihat dunia dari pelbagai sudut – di satu pihak, ia baik dan indah, dan di sisi lain, ia kejam dan kejam. Dan semuanya hanya bergantung pada apa yang ada di dalam pemerhati. Di sini, di beberapa tempat, sebuah plot gelap, ada tempat untuk cinta sejati, yang sebenarnya adalah penyelamat yang mampu menanggung semua penderitaan dan penderitaan dan menunjukkan jalan menuju keselamatan.

Hati tiga

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.7

HATI TIGA JACK LONDON.jpg

Novel “Hearts of Three”, ditulis sebenarnya sebelum kematian penulis, dan diterbitkan pada tahun 1919-1920, berada pada langkah kelima peringkat sastera. Ini adalah karya yang tidak biasa untuk Jack London, yang menonjol dari warisan sastera umum kerana wataknya yang suka bertualang. Buku ini mempunyai ruang untuk lanun, harta karun, wanita, dan bahaya yang menarik.

Pada mulanya, novel ini ditulis untuk dipesan, seperti lakon layar, bekerjasama dengan penulis skenario. Ini dinyatakan dalam kata pengantar buku. Mungkin itulah sebabnya mengapa banyak pembaca menyatakan bahawa mereka mengharapkan lebih banyak hasil karya ini. Tidak ada watak psikologi yang mendalam, dunia pahlawan yang terang, latar belakang yang menarik, yang disukai peminat kreativiti London di sana.

Plot ini berdasarkan perubahan pemandangan yang berterusan. Dan walaupun hakikat bahawa cinta hampir menjadi tema utama, tidak ada momen lirik yang sensual dalam buku ini. Semuanya cukup sederhana: segitiga cinta yang terbentuk antara Leoncia eksentrik dan dua saudara lelaki Henry Morgan Francis dan Henry Morgan, yang datang ke sebuah pulau di Amerika Selatan untuk mencari harta karun. Kemungkinan besar, anda perlu menganggap buku ini sebagai novel yang boleh anda berehat, melepaskan diri dari masalah anda sendiri dan terjun ke petualangan sinematik yang menarik.

Pada mulanya, bersama dengan penulis skrip Charles Goddard, Jack London merancang untuk menerbitkan sebuah siri berdasarkan novel pada tahun 1916, tetapi penggambaran tidak pernah berlaku. Percubaan kedua dibuat pada tahun 1992: filem dengan nama yang sama difilemkan di studio filem A. Dovzhenko dan menjadi filem terakhir yang dikeluarkan di USSR.

Panggilan nenek moyang

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.7

Panggilan nenek moyang

Kisah 'Call of the Wild', yang diterbitkan pada tahun 1903, berada di tempat keenam dalam ranking. Watak utama karya itu adalah seekor anjing bernama Beck (Buck), yang berubah dari haiwan peliharaan menjadi pemimpin pak serigala.

Peristiwa berlaku di Kanada pada abad ke-19, pada masa penggali emas yang bertahan di Utara yang keras. Buku ini adalah mengenai kekuatan dalaman, martabat, sifat haiwan dan kesetiaan. Ini menunjukkan betapa kuatnya naluri utama, dan bagaimana alam menguasai hakikat haiwan, seseorang hanya harus mirip dengan alam liar. Beck (Buck), yang berasal dari sebuah ladang gembala di California, menjalani kehidupan sehari-hari yang keras terhadap seekor kereta luncur, akhirnya menjadi binatang pemangsa dan melupakan kehidupannya yang dulu. Cerita ini mengatakan bahawa keganasan primitif binatang selalu berada pada tahap naluri yang tidak aktif, baik pada haiwan maupun pada manusia. Tetapi jika haiwan itu, sebenarnya, tidak memiliki pilihan, maka manusia, walaupun dalam keadaan hidup yang keras dan liar, tetap dapat tetap menjadi manusia.

Prototaip Beck (Buck) adalah seekor anjing, yang dimiliki oleh rakan penulis, Louis dan Marshal Bond. Penulis menerima bahan untuk novel itu ketika dalam perjalanan ke Klondike melalui Alaska, pada tahun 1897. Di sana dia berpeluang mengumpulkan banyak informasi tentang kehidupan nyata anjing luncur, yang menjadi dasar cerita. Filem ini telah melalui 7 adaptasi, yang pertama dikeluarkan pada tahun 1927 dalam bentuk filem senyap. Yang terakhir – pada tahun 2009 sebagai pawagam 3D (Amerika Syarikat).

Masa-tidak-menunggu

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.6

Masa-tidak-menunggu

Time Don't Wait, sebuah novel mengenai petualang Elam Harnish, dijuluki Time Don't Wait, diterbitkan pada tahun 1910, berada di tempat ketujuh dalam ranking. Buku ini popular di kalangan tertentu, walaupun tidak mendapat banyak pengiktirafan di kalangan masyarakat umum.

Tetapi karya itu masih perlu mendapat perhatian, pertama sekali, kerana ia mengungkapkan makna dan kehalusan karya bursa saham pada akhir abad ke-19, awal abad ke-20. Ini mungkin satu-satunya kisah di mana pembaca disajikan dengan bursa saham sebelum krisis dunia ke-1 ('Depresi Besar'), yang disebabkan oleh aktiviti pertukaran saham yang sama. Sampai tahap tertentu, karya ini dapat disebut kultus, kerana ia menggambarkan yang sebenarnya di sebalik tabir permainan bursa saham yang bertujuan mengambil alih syarikat.

Watak utamanya ialah Elam Harnish, yang hidup dengan prinsip permainan, secara sinis menghasilkan berjuta-juta dengan menggertak, menipu, meramalkan dan membentuk banyak peristiwa kewangan. Namun, kehidupan menurut undang-undang rimba berlanjutan tepat hingga saat wira bertemu dengan Did Manson. Dari saat inilah hidupnya berubah secara tiba-tiba: dari seorang penjudi, pemain tajam dan jutawan, dia berubah menjadi keluarga yang baik. Harnish menyerahkan kekayaannya dan menetap di sebuah peternakan negara kecil, sehingga memilih ketenangan jiwa dan cinta daripada nilai material. Penulis mendapat gambaran watak utama di bursa saham sebenar Frank Smith, yang akhirnya hancur. Novel ini difilemkan beberapa kali pada tahun 1914, 1923, 1928 dan 1975.

Nyonya kecil rumah besar

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.5

Nyonya kecil rumah besar

The Little Mistress of a Big House, pertama kali diterbitkan pada tahun 1916, berada di kedudukan kelapan. Jack London sendiri menganggap karya ini adalah yang terbaik, walaupun banyak pengkritik dan pencinta gaya penulis yang bijaksana, jenuh dengan contoh kehidupan dan psikologi yang mendalam, agak bingung mengenai penyimpangan lirik seperti itu. Penulis menyatakan dalam sebuah wawancara bahawa novel itu adalah puncak karier penulisannya dan apa yang telah dia perjuangkan sepanjang hidupnya.

Plotnya berdasarkan pada 'cinta segitiga' biasa. Watak utama adalah Paola Dustin dan Dick Forrest, yang telah berkahwin selama 12 tahun. Dick praktikalnya adalah suami dan ahli perniagaan yang sempurna. Dia terus bekerja, menyokong harta pusaka dan isterinya, meluangkan masa lapang dalam hal ini. Paola adalah seorang atlet, anggota Komsomol dan hanya wanita ideal dalam semua aspek, di mana yang tidak sesuai digabungkan. Nampaknya mereka bahagia di dunia kecil mereka, tetapi kemudian Ivan muncul di arena, dan semuanya runtuh. Secara beransur-ansur, Paola jatuh cinta dengan seorang pahlawan baru, yang, menyedari hal ini, tidak tergesa-gesa untuk meninggalkan harta sahabatnya.

Membaca tentang kehidupan demigod Nietzschean, seseorang tidak boleh mempercayai bahawa orang-orang seperti itu benar-benar wujud. Mereka, seperti watak di layar, tidak menimbulkan reaksi dan pengalaman emosi. Dan bahkan penghujungnya yang tragis nampaknya tidak masuk akal dan tidak logik. Lagipun, manusia super selalu melakukan perkara yang betul. Mereka telah lama mengatasi kelemahan mereka sendiri dan menyelesaikan masalah seperti orang dewasa, bukan seperti remaja. Mungkin pengarang mengarah kepada idea bahawa orang ideal tidak ada, dan semua kilauan ini hanyalah topeng untuk jiwa yang belum matang yang menyerah pada godaan dengan cara yang sama seperti orang biasa?

Novel ini sebahagiannya bersifat autobiografi. Penulis berusaha mewujudkan 'harta tanah yang sempurna' di ladangnya di California, dengan sentiasa menggunakan teknologi pertanian baru. Dan dalam karya 'The Little Mistress of a Big House', kemungkinan besar dia merealisasikan impiannya untuk menjalani kehidupan yang ideal. Namun, dalam kenyataannya, percubaan seperti itu menyebabkan hutang yang besar. Novel ini difilemkan pada tahun 1921, di Amerika Syarikat (The Little Fool).

Lembah lunar

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.5

Lembah lunar

'Lembah Bulan', yang merupakan salah satu karya terakhir yang ditulis pada tahun 1913, menempati baris kedua, peringkat kesembilan. Buku ini menerangkan peristiwa sejarah sebenar awal abad ke-19 di Amerika menggunakan contoh salah satu keluarga pekerja.

Saxon Brown dan Bill Roberts adalah pekerja biasa yang menghadapi masa ekonomi yang sukar. Teguran, pergaduhan, pemukul mogok, permulaan Kemelesetan Besar. Dan mereka memutuskan untuk meneruskan perjalanan mencari Lembah Bulan, di mana, pada pendapat mereka, mereka akhirnya akan mendapat kebahagiaan.

Dalam novel itu, penulis menunjukkan perwujudan impian Amerika pada zamannya, ketabahan orang biasa dan keinginan mereka untuk kehidupan yang lebih baik. Dia dengan jelas menunjukkan perbezaan antara strata penduduk yang berlainan dan keadaan sukar di mana pekerja biasa jatuh. Penulis juga menekankan bahawa anda perlu dapat bermimpi dan mencapai cita-cita anda. Bagaimanapun, para pahlawan masih dapat menemui Lembah Bulan mereka, di sebalik semua kesukaran yang harus mereka atasi. Pengkritik menyebut novel itu utopia, sejenis khayalan awal abad ke-20. Mereka mengatakan bahawa Jack London mengalami krisis kreatif yang kuat pada akhir hayatnya dan, mungkin, dengan cara ini pengarangnya sendiri berusaha mencari lembahnya sendiri, mewujudkan impiannya dalam karya lain. Pada tahun 1914, sebuah filem dibuat berdasarkan novel dengan Myrtle Steadman dan Jack Conway dalam peranan utama.

Cinta hidup

Pengarang buku: Jack London

Penilaian: 4.5

Cinta hidup

Kisah 'Love of Life', yang ditulis oleh Jack London pada tahun 1905 dan diterbitkan sebagai sebahagian daripada siri pengembaraan penggali emas pada tahun 1907, melengkapkan penilaian kami. Idea utama karya itu adalah keperluan penulis untuk menunjukkan bahawa semuanya menjadi pucat sebelum cinta hidup. Dalam situasi kritikal, keinginan untuk bertahan dengan apa jua kos menjadi senjata utama yang dapat mengalahkan bahkan alam. Sekiranya cinta, kehidupan, kebebasan dan harapan dipertaruhkan – seseorang sudah bersedia untuk mencapai yang terakhir dan bahkan kehausan semalam untuk keuntungan material semakin memudar.

Ceritanya tidak begitu panjang, tetapi benar-benar liar dan tidak romantis. Kelangsungan hidup dalam keadaan tidak manusiawi seorang pekerja keras sederhana yang dikhianati dan ditinggalkan oleh rakannya muncul. Seseorang ini, seorang lelaki tanpa nama, melakukan segala yang mungkin dan mustahil, memenangkan haknya untuk hidup dari tundra Kanada yang kejam. Dia meninggalkan semua barang berharga – pistol, topi, mancis dan juga beg emas, yang diperoleh dengan susah payah. Dia dikejar oleh beruang dan serigala, yang juga sangat letih sehingga mereka tidak dapat menyerang seseorang, dan hanya mengikutinya di atas tumitnya, dengan harapan akan kematiannya yang akan tiba.

Dalam beberapa cara, kisah itu sangat simbolik. Siapa yang mengikuti jejak lelaki, dengan harapan dapat meraikannya? Mungkin haiwan liar ini adalah bahagian dari kita masing-masing dan yang kita perlukan adalah tidak menyerah kepadanya dan pergi ke akhir, membuang segala yang tidak perlu dan meninggalkan cinta hidup? Mungkin. Tetapi cinta hidup menakluki segalanya.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen