10 buku terbaik Isaac Asimov

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Isaac Asimov diiktiraf sebagai klasik fiksyen sains abad ke-20. Yahudi berdasarkan kewarganegaraan, asal Rusia, Amerika berdasarkan kewarganegaraan, penulis telah menerima 20 anugerah antarabangsa untuk karya terbaik dalam pelbagai pencalonan. Asimov menulis mengenai robot, penerbangan tepat pada waktunya dan antara planet, membincangkan tentang batasan Kehadiran dan akal. Hampir semua novel pengarang difilemkan oleh pengarah moden, yang menunjukkan relevansi kisahnya pada abad ke-21.

Penilaian buku terbaik oleh Isaac Asimov

Pencalonan sebuah tempat tajuk karya penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Isaac Asimov 1 Saya, Robot (1950) 4.9
2 Akhir Kekekalan (1955) 4.8
3 Menubuhkan (1951) 4.8
4 Dewa Sendiri (1972) 4.7
5 Profesion (1957) 4.6
6 Matahari Telanjang (1956) 4.5
7 Akademi Kedua (1953) 4.5
8 Robot dan Empayar (1985) 4.5
9 Lelaki Sepuluh Tahun (1976) 4.5
10 Soalan terakhir (1956) 4.4

Saya, Robot (1950)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.9

Saya, Robot (1950)

Yang pertama dalam buku peringkat 'I, Robot' adalah koleksi 9 kisah fiksyen ilmiah yang ditulis dari tahun 1940 hingga 1950. Sangat menarik bahawa judul itu dipinjam dari pengarang lain – Endo Binder, dan idea 'plagiarisme' seperti itu bukan milik Azimov, tetapi untuk penerbit buku itu.

Kisah-kisah itu disajikan sebagai kisah terpisah yang dihubungkan oleh kenangan seseorang, Dr. Susan Kelvin, yang ditemuramah pada tahun 2057. Dia adalah ahli psikologi robot untuk syarikat positronik di seluruh dunia. Dalam cerita, satu idea berjalan seperti benang merah, yang relevan hari ini – ia adalah mencari resonansi antara undang-undang perisian, algoritma komputer dan faktor manusia, sikap dan cara berfikir. Para saintis, jurutera, ahli politik dan robot yang mungkin dalam bentuk manusia, bersembunyi dari pendedahan, mengambil bahagian dalam cerita, dan tindakan itu berlaku pada awal abad ke-21 di semua planet tata surya.

Ketika Perang Dunia II berakhir di alam semesta robot pada tahun 1982, manusia mencipta otak positronik dan hyperdrive, yang menandakan permulaan penjajahan sistem suria. Undang-undang itu tidak membenarkan penggunaan robot di Bumi, tetapi mereka sepenuhnya membenarkan diri mereka menggunakan satelit, asteroid dan bintang.

Buat pertama kalinya di dunia, 3 peraturan robotik dibentuk dalam karya.

Akhir Kekekalan (1955)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.8

Akhir Kekekalan (1955)

Novel kedua dalam ranking adalah 'The End of Eternity', yang membincangkan Eternity dan mengembara di dalamnya. Ini adalah karya fiksyen ilmiah pertama seumpamanya yang menjadi klasik genre.

Tindakan itu berlaku dalam struktur 'Keabadian', yang mengawal realiti dan masa. Ini merangkumi orang, yang disebut 'kekal', mampu menempuh perjalanan antara abad. Tugas mereka adalah untuk mengawal dan membetulkan sejarah umat manusia. Di pusat perhatian adalah bintang 'Nemesis', bintang pendampingnya Erythro adalah satu-satunya jalan keluar bagi umat manusia pada malam sebelum mengancam kematian. Walau bagaimanapun, semasa perkembangan bintang, timbul masalah – orang terkena “wabak eritronik”.

Dalam novel, masa dan kedudukan kehidupan seharian, dan bahkan kehidupan ilmiah, kehilangan intipati mereka yang tidak asing lagi, Isaac Akimov menggunakan banyak istilah profesional, makna beberapa belum diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia dan telah hilang hari ini. Kisah ini didahului oleh 'End of Eternity' dan novel bertulis kemudian 'The Gods Themself', yang akan kita bahas lebih lanjut.

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.8

Menubuhkan (1951)

Gangsa masuk ke novel 'Foundation', yang menjadi yang pertama dalam trilogi dengan nama yang sama. Aksi ini berlaku di Trantorian Empire, yang terbesar di galaksi. Saintis Gary Seldon, menggunakan kaedah matematik dan psikohistor, meramalkan kejatuhan Empayar dalam beberapa abad dengan kebarangkalian 92,5%, tetapi Suruhanjaya Keselamatan Awam melarang maklumat tersebut disiarkan kepada umum, kerana bimbang akan timbulnya kerusuhan dan kerusuhan yang sudah mulai menampakkan dirinya. Ibu kota Trantor terperangkap dalam birokrasi dan korupsi, dan mendapati dirinya berada dalam situasi sukar untuk bergerak. Kejatuhan yang akan datang adalah kejatuhan Empayar dan kembalinya umat manusia ke zaman barbar, di mana semua pencapaian akan dijarah dan hilang, khususnya teknologi inovatif dan tenaga nuklear. Tugas rakyat adalah mengumpulkan semua nilai di Akademi sebelum kejatuhan Trantor.

Gary Saldon menetapkan tugasnya untuk meminimumkan kesan bencana dengan mengurangkan masa pergolakan barbar yang diramalkan dari 30,000 tahun menjadi 1,000 tahun dan menyimpan semua pengetahuan hebat dalam Ensiklopedia. Menjumpai planet baru untuk hidup – Terminus, di sinilah saintis itu berusaha mengekalkan semua pencapaian manusia.

Dewa Sendiri (1972)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.7

Dewa-dewa itu sendiri

Novel fiksyen ilmiah “The Gods Themself” menggambarkan hubungan manusia dengan makhluk dari alam semesta selari, yang jantina bersifat emosional, pestun dan rasional, dan undang-undang fizik planet asal mereka berbeza dengan yang ada di bumi.

Penduduk bumi tidak lagi terancam oleh krisis kekurangan sumber daya – Frederick Hallem telah mengembangkan Pompa elektronik, yang menyediakan tenaga bersih yang tidak habis-habisnya untuk semua objek planet yang memerlukan. Nampaknya penemuan ini adalah masalah kebetulan, tetapi di belakangnya adalah makhluk dari alam semesta lain, di mana interaksi nuklear jauh lebih kuat, di mana isotop dapat wujud – sumber tenaga yang tidak stabil di Bumi.

Novel ini terdiri daripada dua bahagian: “Melawan kebodohan”, di mana pengarang menggambarkan pertukaran Wolfram-186 dengan Plutonium-186 oleh Dewan radiokimia, yang secara tidak sengaja menemui proses pertukaran antara bahan (antara tenaga yang sangat dipam). Setelah membuat Pump dan mendapat sebahagian dari kemasyhuran, dia tidak terus bekerja dengan 'brainchild' – orang lain melakukan justifikasi ilmiah dan pelaksanaannya. Tetapi penentang saintis menganggap proses mengepam tenaga berbahaya bagi alam semesta dan menghubungi 'manusia pertama'. Pada bahagian kedua '… Dewa Sendiri …' pengarang bercakap mengenai masyarakat 'orang primitif'. Ini adalah dunia selari yang mendalam, menarik dan serba boleh, yang menarik bagi peminat pembaca fiksyen sains untuk berkenalan. Bahagian ketiga '… Tidak berdaya untuk melawan?' menceritakan tentang koloni di Bulan, interaksi mereka dengan struktur Bumi. Saintis Denison mencadangkan jalan keluar – untuk menghantar tenaga yang dipam ke Alam Semesta lain untuk mengelakkan kematian tempat tinggalnya, kerana ini dicadangkan untuk memasang alat yang mengimbangi tindakan Pam di Bulan.

Profesion (1957)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.6

Profesion

Isaac Asimov, dalam novelnya Profession, yang diterbitkan pada pertengahan abad ke-20, sebahagiannya meramalkan masa depan, menggambarkan proses pembelajaran tanpa buku – kini pengetahuan dijahit ke otak menggunakan mesin khas. Oleh itu, kanak-kanak berusia lapan tahun menguasai menulis dan membaca dalam masa yang singkat, dan sehingga usia 18 tahun mereka tidak perlu belajar – setelah mencapai usia dewasa, mereka diuji untuk menentukan kemampuan mereka, dan bergantung kepada ini, profesion dipilih secara automatik dan direkodkan di otak. Beberapa tahun setelah lulus Olimpik, pelajar ditugaskan untuk pekerjaan, prestij yang secara langsung bergantung pada jumlah mata yang diterima dalam pertandingan. Tidak ada kebebasan memilih, tetapi semua orang merasa senang dengan segala hal sehingga, menurut keputusan Olimpik, nasib seseorang tidak ditentukan.

Pengecualian dari peraturan tersebut adalah George Platen, yang menjadi tertarik dalam pengaturcaraan selama tahun sekolahnya. Dia cuba menguasai perniagaannya sendiri, tetapi pada akhirnya dia gagal dalam ujian profil, tidak mendapat rujukan dan pergi ke klinik untuk orang yang sama 'bukan profesional'. Para pesakit di pusat ini tidak putus asa untuk masa depan yang 'bermanfaat' dan berusaha mempelajari kes itu sendiri dengan menggunakan buku. Beberapa tahun kemudian, Platyten melarikan diri dari klinik, sampai ke Olimpik, tidak menguasainya, tetapi memahami: dunia tanpa pilihan tidak begitu adil, ia melucutkan perkembangan seseorang, dan di hospital untuk orang yang 'lemah akal' bukan orang yang paling bodoh dikumpulkan. Mereka mempertahankan kemampuan untuk berfikir, belajar, dan mencari ketika mengemudi kemajuan.

Matahari Telanjang (1956)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.5

Matahari telanjang

Novel seterusnya dalam ranking adalah 'Naked Sun'. Di planet Solarium dunia luar, berlaku kejahatan, yang tidak dapat disiasat oleh penduduk tempatan secara bebas. Untuk melakukan ini, dari Bumi, dengan hubungan penghuninya, mereka mengundang seorang detektif yang berpengalaman, Elijah Bailey – dia, bersama-sama dengan robot yang biasa, yang berasal dari Solarium, terus membongkar benang kejadian itu. Satu-satunya saksi pembunuhan itu adalah robot, yang otaknya terbakar kerana tidak dapat mencegah apa yang terjadi, dan oleh karenanya dia tidak dapat memberikan bukti.

Cara hidup di planet ini terpencil – keluarga tinggal di ladang, berkomunikasi terutamanya dengan robot – hubungan dengan orang lain, malah saudara-mara, menjadi ujian bagi mereka, hanya berlaku sekiranya berlaku kecemasan.

Ternyata kemudian, siasatan hanyalah dalih untuk memanggil detektif, sebab sebenarnya adalah penemuan kemungkinan konspirasi yang mengancam umat manusia. Detektif, serentak dengan penyiasatan pembunuhan itu, mencari kemungkinan penyebab tragedi itu dan menawarkan jalan keluar.

Akademi Kedua (1953)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.5

Akademi Kedua

Novel Akademi Kedua adalah buku ketiga dalam kitaran fiksyen sains Asimov The Foundation. Untuk memahami apakah karya itu, kami mengesyorkan membaca dua buku pertama, tetapi yang terakhir diakui oleh orang ramai sebagai yang paling menarik dan menarik.

Empayar Galaksi hancur, hanya Union of Worlds yang masih berkuasa, yang diketuai oleh penguasa penakluk dari Mule Periphery, yang mengancam Yayasan. Dia berencana untuk memperluas zon pemerintahan dengan merebut wilayah galaksi baru. Rancangannya tidak ditakdirkan menjadi kenyataan kerana Akademi Kedua yang misterius, yang terletak di seberang Galaxy, di pinggirnya. Keldai itu berusaha mencarinya dengan sekuat tenaga.

Untuk trilogi itu, Isaac Asimov telah menerima beberapa anugerah dan hadiah sastera – ini adalah koleksi yang benar-benar terkenal yang akan dihargai oleh peminat fiksyen sains.

Robot dan Empayar (1985)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.5

Robot dan Empayar

Novel dari karya akhir A. Asimov 'Robots and the Empire' adalah kesinambungan karya lain mengenai robot, tindakan itu berlaku beberapa abad setelah kematian Elijah Bailey. Semakin banyak penduduk bumi meninggalkan tempat tinggal mereka dan menghuni planet-planet lain yang dijajah, ini pasti akan menimbulkan konflik dengan penduduk Dunia lain. Soliryanka Gladia Delmar, yang ditemui pembaca di 'The Naked Sun', dari Aurora pergi ke planet asalnya dengan misi untuk mengetahui bagaimana keadaannya – aktiviti manusia telah sia-sia pada masa itu. Doktor Amadeiro, yang ingin membalas dendam terhadap penduduk bumi yang dibenci, cuba membunuh Gladia menggunakan robot humanoid dengan otak yang sempurna. Robot Olivo menemui undang-undang robotik sifar baru 'jangan membahayakan umat manusia'.

Dalam novel tersebut, ada perjuangan orang, robot dan pahlawan berpengaruh dari Dunia lain untuk menghentikan pengembangan planet lain dalam usaha memperluas zon pengaruh penduduk bumi di Galaksi.

Lelaki Sepuluh Tahun (1976)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.5

Lelaki dua puluh tahun

'A Bicentennial Man' adalah novel pertama A. Azimov dalam ranking, yang dikhaskan untuk robot. Keluarga Martin memperoleh robot NDR, yang disebut Andrew di rumah, sebagai pelayan. Seiring berjalannya waktu, ternyata mesin itu mempunyai kemampuan kreatif – robot itu mula membuat kraf kayu. Pemiliknya membuang tugas seorang butler dari Andrew dan membantu menjual barang-barang itu, dengan mengambil separuh daripada hasilnya, separuh yang lain diserahkan kepada robot. Kepintaran buatan mengarahkan pelaburan untuk mengekalkan cangkang luar, lama kelamaan ia tetap menjadi satu-satunya robot yang tidak dapat diramalkan di Bumi.

Robot itu terus hidup dengan keturunan Martins, meneruskan kerjanya, dan kemudian beralih ke 'memanusiakan' mesin serupa sehingga mereka dapat makan, minum dan berfikir seperti orang. Dia mengambil bahagian dalam penciptaan prostesis, berjaya menjualnya dan menjadi pencipta yang dikenali.

Idea Andrew adalah untuk menjadi orang yang lengkap, tetapi peguam takut untuk mengenalinya seperti itu kerana keabadian. Kemudian robot memutuskan operasi yang akan menyebabkan layu secara beransur-ansur, seperti penuaan 'organisma'. Sehingga akhir, Andrew memikirkan Little Miss, anak perempuan Sir Martin.

Soalan terakhir (1956)

Pengarang buku: Isaac Asimov

Penilaian: 4.4

  • Soalan terakhir Isaac

Kisah kegemaran Isaac Asimov 'The Last Question' menutup penilaian. Karya yang pendek tetapi jelas ini mengandungi pemikiran yang cepat (atau fantasi?) Selama berjuta-juta tahun ke depan hingga saat di mana Kemanusiaan tidak lagi ada. Penulis menjalankan sejarah perkembangan teknologi dan sains untuk mencari jawapan kepada persoalan bagaimana mengurangkan entropi (penyebaran tenaga yang tidak dapat dipulihkan).

Kami mengesyorkan untuk membaca kisah 'Pertanyaan Terakhir' terlebih dahulu untuk berkenalan dengan pengarangnya – karya ini memecahkan batasan persepsi manusia untuk bersiap-siap untuk penerbangan melintasi luasnya Galaksi Alam Semesta, yang ditulis oleh Isaac Asimov.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen