10 buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dunia sastera moden dipenuhi dengan kisah dan kisah orang sebenar. Kami akan membincangkannya dalam penilaian kami. Setiap peminat pengembaraan, drama, cerita detektif dan novel bukan fiksyen akan mencari pilihan yang sesuai untuk diri mereka sendiri.

Penilaian buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar

Pencalonan sebuah tempat buku penilaian
Buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar oleh pengarang Rusia 1 Masa Pertama, Valery Roshchin 5.0
2 Kisah Seorang Lelaki Sebenar, B. Polevoy 4.9
3 Di seberang jalan yang cerah, Dina Rubina 4.8
4 Kuburkan saya di belakang papan bawah, P. Sanaev 4.7
5 Dyatlov Pass atau Misteri Sembilan, Anna Matveeva 4.6
Buku-buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar oleh penulis asing 1 Untuk Membunuh Burung Mockingbird, Harper Lee 5.0
2 Kunci kaca. Apa yang Menyembunyikan Masa Lalu, Walls Jannett 4.9
3 Kereta bawah tanah, Haruki Murakami 4.8
4 Zodiak, Robert Graysmith 4.7
5 Multiple Minds Billy Milligan, Daniel Keyes 4.6

Buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar oleh pengarang Rusia

Masa Pertama, Valery Roshchin

Penilaian: 5.0

Valery Roshchin 'Masa Yang Pertama'

Peringkat dibuka dengan kisah keberanian, persahabatan dan kehormatan tanpa batas. Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat bersaing untuk unggul dalam perlumbaan ruang angkasa. Dalam masa terdekat, USSR akan membawa seseorang keluar ke ruang berbintang terbuka. Letupan berlaku di kapal uji 14 hari sebelum pelancaran, tetapi tidak ada masa untuk mengenal pasti penyebabnya.

Akibatnya, juruterbang tentera Belyaev dan pasangannya Leonov memutuskan untuk melangkah ke jurang, mempertaruhkan nyawa mereka sendiri. Sangat menarik untuk membaca mengenai persiapan dan latihan angkasawan. Biografi watak-watak itu sendiri menarik. Pembaca mengagumi orang seperti Leonov dan Belev, kerana mereka adalah pahlawan sebenar tanah air mereka, yang mempercayai diri mereka sendiri dan negara mereka.

Kelebihan

  • karya patriotik;
  • plot menarik;
  • banyak maklumat menarik;
  • bahasa yang ringkas.

keburukan

  • tidak.

Kisah Seorang Lelaki Sebenar, B. Polevoy

Penilaian: 4.9

Kisah Lelaki Sejati B. Polevoy

Kita tidak boleh gagal memasukkan dalam penilaian karya Boris Polevoy, seorang wartawan untuk akhbar Pravda, yang ditulis pada tahun 1946. Mungkin setiap pelajar sekolah menengah sudah biasa dengan bukunya. Ini adalah kisah yang menyentuh jiwa. Dia menceritakan tentang seorang juruterbang yang kehilangan kedua kakinya semasa Perang Patriotik Besar. Walaupun putus asa dan kesakitan, Alexey Meresiev dapat kembali berkhidmat dan sampai ke Kemenangan untuk turut serta dalam pertempuran untuk tanah airnya.

Kesungguhan dan ketabahan protagonis patut dihormati dan menimbulkan ribut emosi. Setiap orang Rusia mesti membaca kisahnya. Terdapat sedikit perbezaan dengan kisah sebenar dalam buku ini, tetapi kecil. Penulis B. Polevoy meninggal pada tahun 1981, Alexey Petrovich Meresiev meninggal pada tahun 2001 pada usia 85 tahun, tetapi kisah tentang orang yang sebenar tetap abadi.

Kelebihan

  • bahasa yang mudah dibaca;
  • untuk sebarang usia;
  • sejarah legenda;
  • watak sebenar.

keburukan

  • tidak.

Di seberang jalan yang cerah, Dina Rubina

Penilaian: 4.8

Dina Rubina 'Di pinggir jalan yang cerah'

Novel 'Di pinggir jalan yang cerah' mengisahkan tentang seorang gadis Vera dari Tashkent. Dia melukis gambar, dan ibunya menjalani hukuman seumur hidup di penjara. Dari buku tersebut anda dapat mengetahui tentang hubungan artis dengan lelaki dan ibu bapa. Semua wira novel mempunyai nasib yang rosak. Mereka menimbulkan rasa kasihan pada pembaca dan mempunyai keunikan tersendiri.

Kisah biografi membuat anda berfikir tentang banyak perkara. Ia ditulis dalam bahasa biasa dan merangkumi unsur-unsur tidak senonoh. Kekurangannya merangkumi ketidakkonsistenan peristiwa.

Kelebihan

  • bahasa yang mudah dan difahami;
  • nasib wira yang menarik;
  • gambar watak dilukis dengan sempurna.

keburukan

  • ketidakkonsistenan;
  • sesak.

Kuburkan saya di belakang papan bawah, P. Sanaev

Penilaian: 4.7

P. Sanaev 'Kuburkan saya di belakang tiang'

Peringkat itu diteruskan dengan kisah seorang budak lelaki yang masa kecilnya berubah menjadi masa yang menyakitkan dan tragis. Little Sasha tinggal bersama datuk dan neneknya. Orang-orang tua tidak mempercayai didikan ibunya yang cuai. Mereka menjadikan kehidupan anak itu sebagai neraka, memaki hamun, memukul dan memanggil nama.

Kisah autobiografi Sanaev menceritakan bagaimana orang dewasa dengan sengaja mematahkan jiwa kanak-kanak dan menghancurkan semua peluang untuk wujud normal. Buku ini ditulis dalam bahasa yang jelas dan sederhana. Di tempat-tempat, dia membuat anda ketawa dan menangis. Walau apa pun, karya itu tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli.

Kelebihan

  • membuat anda banyak berfikir;
  • bahasa yang mudah dan difahami;
  • Momen lucu.

keburukan

  • banyak emosi negatif kerana sumpah dan penghinaan.

Dyatlov Pass atau Misteri Sembilan, Anna Matveeva

Penilaian: 4.6

Anna Matveeva 'Dyatlov pass atau Misteri sembilan'

Buku Anna Matveeva akan menceritakan tentang misteri yang belum dapat diselesaikan yang berkaitan dengan kematian tragis sekumpulan pelajar yang melakukan kempen ke Ural Utara. Ini berlaku pada musim sejuk 1959. Pada suatu malam berlaku sesuatu yang mengerikan. Orang-orang itu membuka khemah dan berlari ke arah kesejukan. Malangnya, tidak ada 9 orang yang terselamat. Mereka ditemui mati.

Versi terakhir dari apa yang berlaku dalam buku ini adalah pendapat pengarangnya sendiri. Walau apa pun, sejarah membaca menyeramkan, kerana lebih daripada separuh peristiwa sebenarnya berlaku. Karya ini akan menarik minat mereka yang ingin berkenalan dengan versi penulis dan membuat kesimpulan baru untuk diri mereka sendiri, tetapi buat masa ini sejarah Pas Dyatlov tetap menjadi misteri seluruh umat manusia.

Kelebihan

  • rangkaian acara telah dibina;
  • terdapat petikan dari dokumen sebenar;
  • kemudahan membaca;
  • plot menarik.

keburukan

  • fakta terbalik.

Buku-buku terbaik berdasarkan peristiwa sebenar penulis asing

Untuk Membunuh Burung Mockingbird, Harper Lee

Penilaian: 5.0

Harper Lee 'Membunuh Burung Mockingbird'

Kategori ini dibuka dengan kisah pedih mengenai keluarga dari sebuah bandar kecil di Amerika. Itu berdasarkan tahap pembentukan demokrasi. Watak utama buku ini adalah seorang gadis kecil. Dia bercakap mengenai moral dan peraturan dalam masyarakat, ketidaksamaan warganegara dan sikap negatif terhadap orang kulit hitam. Karya mempunyai segalanya – ketakutan, konflik antara kaum, perjuangan untuk kesamarataan, perbicaraan orang yang tidak bersalah. Bapa gadis itu bekerja sebagai peguam dan berusaha sekuat tenaga untuk mengembalikan keadilan.

Dilihat dari ulasannya, sangat menarik untuk dibaca mengenai keanehan negara dan era ketika itu. Karya ini mengajar kesopanan, kemanusiaan dan kejujuran. Ini akan menarik minat kanak-kanak di usia remaja.

Kelebihan

  • senang dibaca;
  • ada nota humor;
  • atmosfera;
  • konteks instruktif;
  • untuk usia apa pun.

keburukan

  • tidak.

Kunci kaca. Apa yang Menyembunyikan Masa Lalu, Walls Jannett

Penilaian: 4.9

Istana Kaca Walls Jannett.  Apa yang disembunyikan masa lalu '

Buku oleh wartawan muda Walls Jannett mendapat populariti dalam beberapa minggu selepas penerbitan. Dia menjadi sensasi sebenar dalam bidang sastera dan mendapat tempat pertama dalam semua jenis penilaian buku. Buku ini menerangkan tentang masa kanak-kanak pengarangnya, zamannya yang semakin meningkat dan kaedah pendidikan yang mengejutkan. Karya itu boleh disebut tangisan dari hati. Dibebaskan dari rahsia dan perasaan malu, Jannett dapat menerima dirinya dan terus maju.

Saya ingin membincangkan buku ini dengan rakan-rakan. Pembaca membincangkan tindakan watak utama. Semua watak dapat difahami dan membangkitkan emosi tertentu. Kanak-kanak perempuan sangat menyukai karya itu, kerana terdapat banyak tema cinta di dalamnya.

Kelebihan

  • gadis suka kisah cinta;
  • benar-benar semua watak adalah nyata;
  • banyak pujian.

keburukan

  • tidak.

Kereta bawah tanah, Haruki Murakami

Penilaian: 4.8

Haruki Murakami 'Subway'

Buku 'Subway' berdasarkan kisah benar yang berlaku pada tahun 1995 di kereta bawah tanah Tokyo. Pada 20 Mac, anggota mazhab agama melepaskan racun paling kuat, sarin. Buku itu ditulis dari kata-kata penumpang kereta api yang diserang oleh pengganas.

Pembaca akan melihat kengerian orang yang berada di dalam kereta pada hari itu dengan beg sarin yang dihancurkan. Hingga kini, beberapa peserta dalam tragedi tersebut dirawat akibatnya dan mengalami kesakitan liar. Penulis tidak mengubah apa-apa dalam penuturan orang, dia hanya menulis apa yang diberitahu kepadanya. Ini adalah buku yang kuat yang tidak akan sesuai untuk orang yang lemah lembut dan mudah terpengaruh. Kanak-kanak tidak boleh membacanya.

Kelebihan

  • tidak membosankan;
  • kebenaran;
  • bahasa pengarang yang kaya;
  • refleksi perasaan sebenar orang.

keburukan

  • bahagian yang sukar secara moral mengenai tragedi itu (bukan untuk pengsan hati).

Zodiak, Robert Graysmith

Penilaian: 4.7

Robert Graysmith 'Zodiac'

Wartawan R. Graysmith sedang menyiasat kes pembunuh berantai yang dijuluki Zodiac. Maniak mengganas Amerika Syarikat dari tahun 1966 hingga 1981. Setelah tragedi yang berlaku, lahirlah sebuah buku dengan nama yang sama, dari mana rambut di kepala mula bergerak.

Penulis memberi peluang untuk menyelidiki proses penyiasatan dan 'menggali' bukti. Buku ini akan menarik minat peminat dokumentari mengenai maniak. Bagi sesetengah orang, ia kelihatan membingungkan dan kacau. Genre dokumentari karya ini dipadukan dengan gaya artistik. Cerita ini patut dibaca untuk peminat filem 'Zodiac'. By the way, pembunuh legenda belum dijumpai.

Kelebihan

  • plot menarik;
  • Akan menarik minat peminat genre detektif;
  • versi dan kesimpulan yang menarik.

keburukan

  • perasaan tidak lengkap;
  • sukar dibaca.

Multiple Minds Billy Milligan, Daniel Keyes

Penilaian: 4.6

Daniel Keyes 'Billy Milligan's Multiple Minds'

Pada akhir penilaian terdapat sebuah novel yang mengungkapkan kepada pembaca tentang dunia kesedaran seseorang yang luar biasa. Terdapat 24 keperibadian sekaligus, berbeza watak dan kecerdasannya. Karya Kees akan menarik minat mereka yang berminat untuk mempelajari penyakit unik. Watak utama membangkitkan minat sebenar kepada pembaca.

Menurut ulasan, kadangkala teksnya agak sukar dibaca kerana perincian yang tidak menyenangkan. Tema kacang tidak sesuai dengan selera semua orang. Walaupun realiti cerita, banyak yang menganggapnya tidak masuk akal. Dengan demikian, dia tidak ada penghujungnya.

Kelebihan

  • watak yang menarik;
  • psikologi mendalam;
  • menyediakan makanan untuk berfikir dan banyak emosi.

keburukan

  • ulasan bercampur;
  • tempah untuk kalangan pembaca yang sempit.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen