10 bintang terbesar di alam semesta

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di langit malam, bintang-bintang kelihatan jauh, berkelip-kelip cahaya, sangat kecil. Tetapi ini tidak berlaku. Bintang adalah bola besar dari bahan pijar yang meletup setiap saat dengan reaksi termonuklear, dan oleh itu bersinar begitu terang sehingga sinarnya sampai ke planet kita dari kedalaman Alam Semesta.

Dan bintang boleh menjadi sangat besar. Sehinggakan Matahari di sebelah mereka kelihatan seperti sebutir pasir. Dan dalam bahan ini, kami telah mengumpulkan 10 bintang terbesar di Alam Semesta.

Kedudukan bintang terbesar di alam semesta

Pencalonan sebuah tempat bintang diameter
penarafan bintang terbesar di alam semesta 10 Mu Cephei 1260 RADIUS SOLAR
9 V766 Centauri 1315 RADIUS SOLAR
8 AH Scorpio 1411 RADIUS SOLAR
7 KY Swan 1420 RADIUS SOLAR
6 VX Sagittarius 1520 RADIUS SOLAR
5 Westerland 1-26 1530 RADIUS SOLAR
4 RW Cephei 1535 RADIUS SOLAR
3 WOH H64 1540 RADIUS SOLAR
2 Anjing Besar VY 1540 RADIUS SOLAR
1 Perisai UY 2100 RADIUS SOLAR

Tempat ke-10: Mu Cephei (1260 radius solar)

Penilaian: 4.1

Mu Cephei (1260 radius solar)

Mu Cephei adalah supergiant merah yang terletak di buruj Cephei. Berbeza dengan kecerahan yang sangat tinggi (besarnya ketara hingga +3.5), akibatnya ia dapat diperhatikan dengan mata kasar. Ia ditemui pada tahun 1780-1783 oleh ahli astronomi Jerman William Herschel.

Dialah yang menggambarkan cahaya Mu Cephei sebagai merah tua. Oleh itu, ia juga secara berkala disebut sebagai 'Herschel garnet star'.

Perlu diingat bahawa Mu Cephei adalah bintang yang sangat tidak stabil. Sebagai supergiant merah, ia sentiasa mengubah kecerahan, kecerahan, dan rona. Oleh itu, dalam beberapa tempoh, mudah untuk menggantinya di langit malam, sementara yang lain perlu mengintip. Jadi, magnitud bintang jelas berbeza dari +3.4 hingga +5 dengan jangka masa 2 hingga 2.5 tahun.

Ketidakstabilan semacam itu menunjukkan bahawa kitaran hidup Mu Cephei telah berakhir. Dia telah sepenuhnya membakar semua hidrogen dalam reaksi termonuklear dan mula 'memusnahkan' helium. Selama beberapa juta tahun, ia dapat meletup menjadi supernova dan berubah menjadi lubang hitam.

Mu Cephei 1260 kali lebih besar daripada Matahari dan terletak lebih dari 5200 tahun cahaya dari kita.

Tempat ke-9: V766 Centauri (1315 radius solar)

Penilaian: 4.2

V766 Centauri (1315 radius solar)

V766 Centauri (HR 5171 A) adalah bintang terbesar di buruj Centaurus. Menariknya, ia adalah supergiant kuning ganda, iaitu, dari segi ciri spektralnya (jenis tindak balas termonuklear yang berlaku dan suhu cahaya) ia serupa dengan 'kerdil kuning' kita. Benar, ia mempunyai teman – bintang kecil HR 5171 B berputar pada jarak dekat.

Bintang pendamping berputar begitu dekat dengan V766 Centauri itu sendiri sehingga secara praktikal menyentuh permukaannya. Ia sangat kecil jika dibandingkan dengan 'jirannya', kira-kira 48 kali lebih kecil, tetapi masih tidak tertarik dengan medan graviti HR 5171 A. Bintang pendamping mengorbit V766 Centauri dengan jangka masa 1300 hari ini.

V766 Centauri adalah 1.315 kali lebih besar daripada Matahari, bersinar kuning terang, dan terletak sejauh 11.700 tahun cahaya. Mempunyai magnitud +6.51, ia dapat diperhatikan dengan mata kasar.

Tempat ke-8: AH Scorpio (1411 radius solar)

Penilaian: 4.3

AH Scorpio (radius solar 1411)

AH Scorpio adalah bintang terbesar dalam buruj Scorpio, supergen merah yang sekarat. Ia hampir berakhir pada evolusinya, bahkan helium telah hampir habis. Oleh itu, kita dapat menjangkakan bahawa AH Scorpio tidak lama lagi akan meletup menjadi supernova.

AH Scorpio mempunyai suhu cahaya rendah sekitar 3700 K. Bintang dikelilingi oleh awan debu dan oksigen gas dengan jejak silikon dan wap air, yang juga menyerap cahaya. Oleh itu, hampir mustahil untuk melihatnya dengan mata kasar – kecerahan hanya dari +9.6 hingga +6.5. Akibatnya, hanya dapat dilihat dengan cahaya langit yang sangat lemah dan pada malam tanpa awan.

AH Scorpio sangat besar – ia 1411 kali lebih besar daripada Matahari. Pada masa yang sama, ia bersinar dengan cahaya merah samar dan terletak pada jarak 7400 tahun cahaya dari kami.

Tempat ke-7: KY Swan (1420 radius solar)

Penilaian: 4.4

KY Swan (1420 radius solar)

Cygnus KY adalah supergiant merah lain yang mati, bintang terbesar dalam buruj Cygnus. Walaupun saiznya mengagumkan, ia tidak dapat dilihat tanpa teleskop. Ini disebabkan oleh fakta bahawa KY Cygnus berada pada tahap akhir evolusi bintang dan mungkin akan meletup sebagai supernova dalam masa terdekat.

KY Cygnus adalah bintang mati gas. Ia hampir habis membakar 'bahan bakar' dan oleh itu, walaupun saiznya besar, ia dibezakan oleh jisimnya yang rendah. Cangkang luarnya gas dan sangat jarang. Oleh kerana ketumpatan rendah, masalah timbul dengan menentukan ukuran yang tepat – tidak jelas di mana perbezaan antara gas bintang dan antara bintang berada. Oleh itu, sebilangan penyelidik terlalu memperkirakan diameternya.

KY Angsa adalah 1.420 kali lebih besar daripada Matahari dan kira-kira 25 kali lebih berat. Lebih-lebih lagi, magnitud bintangnya yang ketara hanyalah +10.57, iaitu, tidak mungkin melihatnya tanpa menggunakan teleskop atau peralatan khas lain. Bintang itu bersinar dengan cahaya merah samar dengan suhu 3500 K dan terletak lebih dari 5100 tahun cahaya dari kita.

Tempat ke-6: VX Sagittarius (1520 radius solar)

Penilaian: 4.5

VX Sagittarius (1520 radius solar)

VX Sagittarius menarik bukan hanya untuk ukurannya, tetapi juga untuk 'tingkah lakunya'. Ia adalah bintang 'berdenyut' yang semakin besar dan semakin kecil dari masa ke masa. Tingkah laku ini disebabkan oleh fakta bahawa VX Sagittarius akan meletup seperti supernova – ia telah membakar hampir semua 'bahan bakar' dalam reaksi termonuklear.

Namun, VX Sagittarius terkena angin bintang, yang masih belum meletup. Bahan dari intinya sentiasa mengalir ke ruang sekitarnya. Akibatnya, VX Sagittarius adalah bintang yang sangat ringan, dan cangkang luarnya terdiri daripada gas yang jarang ditemui.

Walau bagaimanapun, ia sangat terang – salah satu supergiant merah terang. Tetapi mustahil untuk melihatnya dengan mata kasar. Besarnya yang ketara berkisar antara +14 hingga +6.5, jadi pemerhatian akan memerlukan penggunaan teleskop atau peralatan serupa.

VX Sagittarius rata-rata 1520 kali lebih besar daripada Matahari dan kira-kira 12 kali lebih berat, bersinar dengan cahaya merah terang dengan suhu 3575 K, dan terletak kira-kira 5300 tahun cahaya dari kami.

Tempat ke-5: Westerland 1-26 (radius solar 1530)

Penilaian: 4.6

Westerland 1-26 (radius solar 1530)

Westerland 1-26 yang berwarna merah supergiant terletak di sekumpulan bintang di buruj Altar. Ia terletak terlalu jauh dari kita, oleh itu ia tidak dikaji dengan baik. Malah kumpulan bintang 1 Westerlund itu sendiri baru ditemui pada tahun 1961.

Westerland 1-26 adalah bintang terbesar dalam kelompok ini. Ini adalah supergiant merah, walaupun menurut beberapa data penyelidikan, ia bahkan layak disebut hypergiant. Ini disebabkan oleh keunikan ruang di mana ia berada.

Jadi, di sekitar Westerland 1-26 terdapat awan hidrogen terion yang besar, yang bukan hanya 'bahan bakar bintang', tetapi juga mampu mempengaruhi cahaya dan ciri spektrum radiasi. Oleh itu, tidak mustahil untuk menentukan ukuran bintang dengan tepat.

Menurut data yang paling dipercayai, Westerland 1-26 adalah 1530 kali lebih besar daripada Matahari. Ia bersinar dengan warna merah terang dengan suhu 3600 K dan 11,500 tahun cahaya jauhnya.

Tempat ke-4: RW Cephei (1535 radius solar)

Penilaian: 4.7

RW Cephei

RW Cepheus adalah hypergiant merah pemboleh ubah separa biasa, bintang terbesar di buruj Cepheus. Ia berada di salah satu tahap akhir evolusi, akibatnya ia terus mengubah ukuran fizikal dan tahap cahaya. Oleh itu, tidak mustahil untuk menentukan dimensinya dengan tepat.

Namun, RW Cephei mempunyai masa depan yang cukup menarik. Pada tahap evolusi semasa (hipergi merah), ia mempunyai ukuran yang luar biasa besar dan, pada masa yang sama, jisim yang sangat kecil, iaitu 40 suria. Oleh itu, apabila meletup, ia boleh berubah menjadi hypernova – kilat yang lebih terang daripada supernova – dan lubang hitam.

Mengikut ukuran yang paling dipercayai, RW Cephei adalah 1535 kali lebih besar daripada Matahari. Bintang ini bersinar dengan cahaya merah terang dengan suhu 4015 K, tetapi mempunyai magnitud +6.52 – iaitu, sukar untuk mencarinya dengan mata kasar. RW Cephei terletak sejauh 11.500 tahun cahaya.

Tempat ke-3: WOH H64 (1540 radius solar)

Penilaian: 4.

WOH H64

WHO H64 tidak ada di galaksi kita, tetapi di galaksi berdekatan – di Awan Magellan Besar. Jarak dari bintang ini ke planet Bumi adalah 163,000 tahun cahaya yang mengagumkan. Tetapi WOH H64 ini adalah supergiant merah yang sangat dikenali, yang, bagaimanapun, berputar dengan cepat.

Oleh kerana putaran di sekitar bintang ini, terbentuk awan gas dan debu dengan bentuk yang agak luar biasa – ini bukan sfera standard, tetapi torus (sesuatu seperti 'donat'). Ini sebahagiannya menyekat cahaya merah WOH H64, akibatnya kecerahannya sedikit lebih rendah daripada yang dikira. Walaupun begitu, tingkah laku supergiant merah ini menunjukkan bahawa bintang itu berada di salah satu tahap terakhir evolusi dan bahawa letupan yang diikuti oleh transformasi menjadi supernova akan berlaku dalam beberapa puluhan ribu tahun.

WOH H64 tidak dapat dilihat tanpa teleskop, kerana ukurannya hanya +9.69. Pemerhatian utama supergiant merah ini dilakukan di makmal VLT Chile.

Menurut pengiraan, WOH H64 adalah 1540 kali lebih besar daripada Matahari.

Tempat ke-2: VY Big Dog (1540 radius solar)

Penilaian: 4.

Anjing Besar VY

VY Canis Majoris adalah salah satu bintang terbesar di galaksi kita. Ia adalah gas hidrogen tradisional, iaitu, ia mempunyai dimensi kolosal, tetapi pada masa yang sama jisimnya agak kecil. Oleh itu, hanya 11-25 kali lebih berat daripada Matahari.

VY Canis Majoris adalah bintang terang yang dapat dilihat di langit malam. Besarnya yang ketara berbeza dari +9.6 hingga +6.5, jadi hanya dapat dilihat dengan mata 'bersenjata'. Inilah yang dilakukan oleh ahli astronomi Perancis Joseph Jerome de Lalande pada tahun 1801. Selama lebih dari 200 tahun pemerhatian, hypergiant merah ini telah berjaya mengubah warna cahaya – dari merah ke burgundy, yang menunjukkan evolusi yang cepat berjalan.

Walau bagaimanapun, sukar untuk menentukan ukuran dan ciri sebenar bintang ini. VY Canis Majoris dikelilingi oleh awan gas dan debu yang menghalang pemerhatian. Selain itu, secara berkala menyala, membuang sejumlah besar bahan ke ruang sekitarnya. Dan akhirnya, ia sangat nipis, di 'permukaan' gasnya lebih jarang ditemui daripada di atmosfer Bumi, sehingga menjadi sukar untuk menentukan 'akhir angkasa dan permulaan bintang'.

Ahli astronomi bersetuju bahawa VY Canis Major secara sementara dianggarkan 1,540 kali lebih besar daripada Matahari. Dan ia terletak pada jarak sekitar 3900 tahun cahaya dari planet kita.

Tempat pertama: UY Shield (2100 radius solar)

Penilaian: 4.

Perisai UY

UY Shield adalah hypergiant merah, bintang terbesar yang kini dikenali di galaksi kita (Bima Sakti). Ia adalah 2.100 kali lebih besar daripada Matahari! Tetapi pada masa yang sama, seperti banyak hypergiants gas lain, ia sangat ringan. Jisim Perisai UY dianggarkan 7-10 solar – dan ketumpatannya lebih kecil daripada atmosfera Bumi.

UY Shield telah lama dikenali. Ini pertama kali dimasukkan ke dalam katalog bintang pada tahun 1860, dan ini dilakukan oleh ahli astronomi dari Bonn Observatory. Ia hanya dapat dilihat dengan mata 'bersenjata' – tetapi teropong kuat atau teleskop yang cukup sederhana akan mencukupi. UY Shield terletak di buruj dengan nama yang sama, di sepanjang rasuk utama Bima Sakti.

Magnitud jelas ialah +11.2. Tetapi ini terutama disebabkan oleh kenyataan bahawa antara kita dan hypergiant merah adalah sejumlah besar habuk antara bintang. Dialah yang menghalang cahaya dari bintang yang mengagumkan ini.

UY Shield bersinar dengan cahaya merah terang dengan suhu 3365 K. Menurut kajian pada tahun 2018, jisim kecil seperti itu disebabkan oleh kadar pembakaran jirim yang tinggi. Tetapi pada akhirnya, ia bersinar sangat, sangat terang – jika bukan kerana habuk antara bintang, ia akan menjadi objek ke-5 yang paling kelihatan di langit.

UY Shield terletak kira-kira 9500 tahun cahaya dari planet Bumi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen