10 bangunan paling indah di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dalam diri seseorang, selalu ada kerinduan untuk kecantikan. Dan ini menampakkan diri walaupun dalam bidang kehidupan seperti seni bina. Walaupun pada zaman seni bina kayu, orang-orang berusaha untuk menghias rumah mereka, membuat skate ukiran dan fasad untuk mereka.

Sekarang pendekatan telah berubah agak. Bangunan itu sendiri boleh menjadi objek seni yang nyata – contohnya, karya arkitek Zaha Hadid, yang membuat gambar Pusat Heydar Aliyev di Baku, pusat perniagaan Menara Dominion di Moscow dan Pusat Sukan Air di London.

Dan bagi mereka yang ingin mengagumi kemungkinan dan pencapaian seni bina moden, kami telah mengumpulkan penarafan dari 10 bangunan paling indah di dunia. Hanya bangunan yang agak baru (didirikan pada abad ke-21) yang diambil kira.

Gambaran keseluruhan bangunan paling indah di dunia

Pencalonan sebuah tempat Bangunan penilaian
Gambaran keseluruhan bangunan paling indah di dunia 10 Kapel Bosjes, Afrika Selatan _ 4.1
9 Cawangan Louvre, UAE 4.2
8 Perpustakaan Binhai, China 4.3
7 Pusat Perniagaan Menara Dominion ('Peresvet-Plaza'), Moscow, Rusia 4.4
6 Pencakar Langit Beirut Terraces, Lebanon 4.5
5 Drexel University, Amerika Syarikat 4.6
4 Kompleks pelbagai fungsi Chaoyang Park Plaza, China 4.7
3 Ibu Pejabat Kumpulan Harim, Korea Selatan 4.8
2 Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Minyak, Arab Saudi 4.9
1 Muzium MAAT, Portugal 5.0

Tempat ke-10: Kapel Bosjes, Afrika Selatan _

Penilaian: 4.1

Kapel Bosjes

Seni bina moden berkembang dalam dua arah. Yang pertama adalah penyelewengan bentuk, geometri semula jadi dan harmoni yang disengajakan. Yang kedua ialah mencuba keindahan semula jadi. Dan Kapel Bosjes di Afrika Selatan merangkumi pendekatan terakhir.

Bentuk bangunan ini menyerupai bunga yang terbuka, kain yang dilempar dan gelombang laut. Tidak seperti struktur, tidak. Sebaliknya, ia adalah ciptaan alam, misteri dan tidak dapat difahami.

Reka bentuk bahagian luar kapel ini dihadiri oleh pakar dari firma seni bina London Steyn Studio. Mereka membuat bukan sahaja bahagian luar, tetapi juga bahagian dalam bangunan, berusaha menjadikannya minimalis dan sesederhana mungkin. Akibatnya, kapel ini, dikelilingi oleh pegunungan dan laconic di dalam, kelihatan ajaib.

Benar, anda tidak boleh sampai ke sana. Ia dimiliki secara peribadi dan dimiliki oleh hartawan Afrika Selatan.

Tempat ke-9: Cawangan Louvre, UAE

Penilaian: 4.2

Cawangan Louvre

Pendekatan arkitek Perancis yang tidak biasa untuk digambarkan digambarkan oleh fakta bahawa piramid kaca besar dipasang tepat di hadapan Louvre. Oleh itu, tidak ada yang mengejutkan dalam kenyataan bahawa cawangan muzium ini juga terletak di bangunan yang tidak biasa, No.

Sebuah cabang Louvre terletak di sebuah pulau terapung buatan, dan bangunannya (tentu saja dibuat berdasarkan tradisi dekonstruktivisme terbaik) tentu saja ditutup dengan kubah 8,000 bintang logam. Bersama-sama mereka membentuk corak sukar difahami yang menggabungkan hiasan oriental klasik dengan pendekatan moden dan futuristik.

Berkat kubah jala ini, yang akan memberi kesan kepada setiap orang – kepada seseorang itu akan mengingatkan sebuah hutan lebat dengan mahkota yang berat, kepada seseorang langit yang berbintang, kepada seseorang lengkungan masjid, dan sebagainya – bangunan itu mendapat tempat dalam peringkat.

Tempat ke-8: Perpustakaan Binhai, China

Penilaian: 4.3

Perpustakaan Binhai

Walaupun Perpustakaan Binhai sangat menyerupai karya Zaha Hadid yang tidak dapat dilupakan, biro seni bina MVRDV dari Belanda dan Institut Perancangan Bandar dari Tianjin sendiri, di mana bangunan ini berada, turut serta dalam pengembangan reka bentuk. Unsur utama dalaman dan luaran adalah bola putih besar di tengah-tengah bangunan.

Seolah-olah 'gelombang' memancar darinya, yang membentuk bahagian dalam bangunan. Dan berkat dinding depan lut, fasad bangunan juga mengagumkan, terutama pada waktu petang.

Tetapi perkara yang paling mengagumkan adalah satu lagi perkara menarik. Semua beribu-ribu buku ini yang dapat dilihat dalam foto, dan kononnya ada di rak … dilukis dengan mudah. Koleksi perpustakaan terletak di lokasi yang berbeza dan tidak dapat diakses. Fakta ini sangat menarik bagi media dunia, dan pelancong hingga hari ini akan difoto dengan latar belakang dinding dengan 'buku'.

Tempat ke-7: Pusat perniagaan Dominion Tower ('Peresvet-Plaza'), Moscow, Rusia

Penilaian: 4.4

Pusat Perniagaan Menara Dominion

Dari bentuk organik dan garis aliran, kita tiba-tiba beralih ke dekonstruktivisme. Pada akhir tahun 2000-an, arkitek Zaha Hadid mengembangkan projek untuk pusat perniagaan yang unik yang secara harfiah melanggar undang-undang fizik dan geometri. Dan pada tahun 2015, Menara Dominion di Moscow dibuka.

Dominion Tower menipu persepsi di semua peringkat. Terutama dari dalam, jika anda naik ke tingkat 7, terakhir, dan melihat ke bawah, seolah-olah tangga bangunan ini turun dari lukisan Maurits Escher (baik, atau mereka diangkut dari Hogwarts). Kemasan warna yang berbeza – dinding putih, lantai hitam – dan arah yang bertentangan boleh membingungkan.

Dari luar, bangunan sekilas nampaknya hanya tumpukan lantai. Dan ceroboh, seolah-olah seseorang mula bermain Jenga dan membuangnya di tengah. Tetapi kemudian, dengan melihat dengan teliti dan melihat sudut yang miring, anda dapat melihat keseluruhan harmoni struktur.

Ironinya, Menara Dominion, untuk semua kemegahannya, kini hampir kosong. Kos ruang yang tinggi menjadikannya terkandas untuk syarikat – walaupun mereka hanya mahu meningkatkan imej korporat mereka. Dan lebih baik mengagumi bangunan dalam cuaca cerah, kerana dalam hujan, warna abu-abu Moskow bahkan meliputi karya seni bina.

Tempat ke-6: Teras Pencakar Langit Beirut, Lebanon

Penilaian: 4.5

Teres Beirut Pencakar Langit

Salah satu masalah utama bandar moden adalah bencana kekurangan tanaman hijau. Menjaga pokok sama sekali tidak menguntungkan – chestnut atau maple tidak membawa keuntungan, berbeza dengan warung shawarma yang menempati 10 meter persegi yang sama. Walau bagaimanapun, kerana kekurangan kehijauan di bandar-bandar, menjadi sukar untuk bernafas – udara menjadi terlalu kotor, berat dan tidak menyenangkan paru-paru.

Kini terdapat kecenderungan untuk mewujudkan apa yang disebut 'taman menegak' – bangunan bertingkat, di setiap (atau hampir setiap) tingkat yang ditempatkan pohon, semak atau rumah hijau. Bangunan pencakar langit Beirut Terraces, yang terletak di Beirut, Lubnan, memberikan contoh terbaik untuk pendekatan landskap ini.

Kompleks kediaman ini direka dengan gaya dekonstruktivisme. Setiap tingkat di dalamnya nampaknya berpindah berbanding dengan yang sebelumnya. Ini mewujudkan ruang yang luas, memberikan insolasi semula jadi dan membolehkan anda menanam sesuatu yang hijau di setiap teras balkoni.

Arkitek dan pembina dari syarikat Switzerland Herzog & De Meuron mengambil bahagian dalam pembangunan Beirut Terraces. Oleh itu, bangunan ini kelihatan sangat Eropah, walaupun hakikatnya ia terletak di ibu kota salah satu negara timur. Dan ini sangat mengesankan dari jarak dekat, ketika keseluruhan idea dan konsep seni bina menjadi jelas. Dari jauh kelihatan seperti pencakar langit tradisional, yang apalagi belum selesai.

Tempat ke-5: Drexel University, USA

Penilaian: 4.6

UNIVERSITI DREXEL

Minimalisme dalam seni bina masih relevan. Lebih-lebih lagi, jika ini menyiratkan penyusunan semula gaya klasik. Ini betul-betul seperti, moden, laconic, tetapi dengan semangat Inggeris yang sukar difahami, bangunan Drexel University Research Center di Amerika Syarikat kelihatan seperti.

Arkitek dari Natoma Architects mempunyai tugas yang agak sukar – untuk membuat bangunan yang mudah digunakan dan menarik secara visual di kawasan yang agak kecil, di samping menyesuaikannya dengan pembangunan yang ada. Dan mereka mengatasinya dengan sempurna. Bangunan baru, yang dilancarkan pada tahun 2017, kelihatan sangat keras – tetapi tidak remeh.

Ciri utama bangunan adalah gabungan bukaan tingkap panorama menegak dengan pelbagai lebar dengan dinding ditutup dengan kemasan bata mentah dengan warna coklat yang khas. Reka bentuk bangunan agak mengingatkan pada kod bar, tetapi pada masa yang sama – juga disebabkan oleh warna dan ketegaran – dipenuhi dengan gaya seni bina Inggeris klasik, padat, tetapi tidak megah.

Tempat ke-4: Kompleks pelbagai fungsi Chaoyang Park Plaza, China

Penilaian: 4.7

Kompleks pelbagai fungsi Chaoyang Park Plaza

Bangunan pencakar langit kompleks Chaoyang Park Plaza multifungsi, yang terletak di ibu negara China Beijing, sekali lagi menunjukkan bahawa bangunan bertingkat dapat kelihatan cantik. Dan mereka tidak perlu mengambil bentuk timun sembrono, seperti Menara Mary Ax di London.

Dalam seni bina kompleks ini, biro Cina terbesar MAD cuba menerapkan gaya dan semangat pegunungan. Ini ditunjukkan dalam 'tulang rusuk', yang menonjol seperti puncak, dan di ketinggian yang berbeza dari kedua menara, dan bahkan di kaca yang gelap, hampir hitam. Bangunannya kelihatan mengagumkan, walaupun ada yang menganggapnya terlalu agresif. Tetapi ini adalah kekuatan alam yang terdapat dalam seni bina – mengejutkan, mengejutkan, tidak dapat dilupakan dan bahkan kadang-kadang menakutkan.

Chaoyang Park Plaza, antara lain, menonjol dari seni bina Beijing yang lain. Ibu negara China dibina pada masa kejayaan Parti Komunis (yang belum selesai) dan oleh itu secara harfiah dipenuhi dengan 'kotak konkrit' standard. Suram, tetapi pada masa yang sama sangat organik dari segi reka bentuk, kompleks ini menarik pemandangan dari mana saja di bandar, di mana ia dapat dilihat, dan bahkan dari pandangan mata burung.

Tempat ke-3: Ibu Pejabat Kumpulan Harim, Korea Selatan

Penilaian: 4.8

 Ibu Pejabat Kumpulan Harim, Korea Selatan

Untuk membuat bangunan yang benar-benar indah dan asli, anda tidak perlu mencipta semula roda dan memikirkan bentuk yang tidak standard. Kadang-kadang walaupun perincian yang agak kecil dapat mengubah 'kotak kaca dan konkrit' menjadi karya seni bina sebenar. Dan bangunan ibu pejabat Kumpulan Harim di Korea Selatan Seoul hanya mengesahkan ini.

Bangunan itu sendiri kelihatan seperti kotak kaca dan konkrit, tetapi pada masa yang sama ia dibedah oleh garis bergelombang. Pencahayaan khas dan variasi lebar 'potongan' membuatnya kelihatan seperti orbit galaksi atau Bima Sakti.

Potongan bergelombang ditutup dengan keluli tahan karat yang berkilat dan dipenuhi dengan pelbagai lampu kuning hangat. Itulah sebabnya ia kelihatan seperti serpihan langit berbintang. Dan pada masa yang sama, bahagian itu menggabungkan dengan gaya bangunan yang selebihnya – dengan sengaja pejabat dan perniagaan, dengan susunan ciri elemen tingkap dan lampu dalaman.

Bangunan yang menarik dan tidak dapat dilupakan ini dirancang oleh firma seni bina Korea Selatan, The Beck Group. Selain keharmonian seni bina, ia juga dibezakan oleh sikap hormat terhadap tradisi Asia, di mana warna emas melambangkan keberuntungan dan kejayaan, dan ceruk bergelombang membantu mengedarkan tenaga Qi.

Tempat ke-2: Pusat Kajian dan Penyelidikan Minyak, Arab Saudi

Penilaian: 4.9

Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Minyak, Arab Saudi

Dan lagi futurisme dan dekonstruktivisme. Bangunan pusat kajian dan penyelidikan minyak kelihatan seperti apa sahaja, tetapi bukan bangunan saintifik. Peminat seni bina moden mungkin dapat meneka arkitek mana, dalam satu atau lain cara, memiliki peranan dalam pembuatan struktur ini – dan mereka pasti betul.

Bangunan Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Petroleum di Riyadh, Arab Saudi dirancang dan dibina oleh Zaha Hadid Architects. Dan walaupun Zaha Hadid sendiri tidak hidup untuk melihat pembukaan bangunan, pendekatannya dikenali dalam gaya umum – pengabaian tajam terhadap undang-undang tradisional seni bina, warna dan garis yang berbeza, tetapi, pada masa yang sama, unsur-unsur dinamika organik. Walaupun di dalam, ruang kosong yang besar dan garis-garis yang bersilang tajam telah dipelihara, kerana orientasi untuk pengunjung kelihatan sangat sukar dan membingungkan.

Dengan reka bentuk futuristik, garis sudut, bentuk tinggi dan padang pasir di sekitarnya, bangunan ini sangat mengingatkan pada koloni Martian, kerana para seniman sci-fi suka menggambarkannya.

Tempat pertama: Muzium MAAT, Portugal

Penilaian: 5.0

Muzium MAAT

Bangunan terbaik adalah bangunan yang sesuai dengan pemandangan semula jadi dan tidak berusaha menarik perhatian. Dan bangunan Muzium Seni, Senibina dan Teknologi (MAAT) di Lisbon, Portugal, langsung tidak kelihatan. Ia menyatu secara semula jadi dengan garis pantai dan sajak indah dengan gelombang pasang surut.

Bahan hiasan juga 'bertanggungjawab' terhadap penampilan semula jadi bangunan. Ia ditutup dengan piring seramik yang digilap yang 'bermain' dan silau di bawah sinar matahari seperti permukaan air. Secara umum, strukturnya terus surut, melengkapkan dan menghiasnya.

Di samping itu, terdapat dek pemerhatian yang mudah diakses di bumbung bangunan ini. Ia menghadap cakrawala laut yang tidak berkesudahan. Sekali di laman muzium terdapat pelabuhan besar, dari mana kapal berlayar ke kejauhan. Sekarang kompleks budaya besar sedang dibuat di sini, dan Muzium MAAT telah menjadi sebahagian daripadanya.

Reka bentuk dan pembinaan bangunan itu adalah karya arkitek Britain, Amanda Levit.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen