10 bandar terpanjang di dunia dan di Eropah

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Banyak bandar sepertinya dibuat untuk berjalan-jalan yang panjang dan santai. Jalan-jalan berbatu, rumah-rumah tua dan kuno, pokok-pokok tinggi yang masih mengingati maharaja dan raja, rumah-rumah kopi kecil dan selesa yang menyajikan cappuccino halus dengan susu ladang segar … Anda tidak mahu meninggalkan bandar-bandar ini, anda ingin berjalan di sekitar mereka untuk waktu yang lama sehingga malam jatuh, dan kemudian sehingga matahari terbit.

Kembara juga bagus untuk orang yang ingin berkenalan dengan kehidupan sebenar orang asing. Satu perkara untuk berjalan-jalan di sepanjang laluan pelancongan, di mana setiap meter persegi persekitarannya disahkan. Di sini, satu peristiwa bersejarah berlaku, di sana – seterusnya, dan di kedai seterusnya anda boleh membeli cenderamata. Tetapi adalah sama sekali berbeza dari jalan bebas dan berjalan-jalan di bandar yang menjalani kehidupannya sendiri. Akan ada anak-anak yang ceria, pasangan cinta, dan orang-orang tua yang tidak terlalu senang dengan pelancong – akan ada semangat yang sangat unik.

Dan bagi peminat berjalan kaki (dan mungkin berbasikal), kami telah mengumpulkan penarafan 10 bandar terpanjang di dunia dan di Eropah.

Kedudukan bandar terpanjang di dunia dan di Eropah

Pencalonan sebuah tempat Bandar Panjang
Bandar terpanjang di dunia 7 New Delhi 54.9 KM
6 Sao Paulo 72.5 KM
5 Melbourne 77 KM
4 New York 89.1 KM
3 Tokyo 92 KM
2 Beijing 107 KM
1 Bandar Mexico 200 KM
Bandar terpanjang di Eropah 3 London 60 KM
2 Krivoy Rog 126 KM
1 Tempat pertama: Sochi 145 KM

Bandar terpanjang di dunia

Tempat ke-7: New Delhi (54.9 km)

Penilaian: 4.4

New Delhi

New Delhi adalah ibu negara dan pada masa yang sama salah satu bandar paling terkenal di India. Di sinilah, seperti yang belum pernah terjadi sebelumnya, anda dapat membenamkan diri dalam sejarah dan warna negara Asia ini. Petempatan pertama di wilayah New Delhi muncul 5 ribu tahun yang lalu – dan sejak itu ia menjadi ibu kota, perdagangan, perniagaan dan pusat keagamaan di negeri ini.

Kini bandar ini mempunyai sejumlah besar monumen bersejarah. Di sini anda boleh menemui kedua-dua kuil Buddha kuno dan bangunan kolonial yang lebih moden. New Delhi menyimpan jejak semua era yang dialami India – oleh itu, dewan bandar Muslim berdiri di sebelah gereja-gereja Kristian, dan monumen kebudayaan digemari oleh New Delhi yang penuh dengan kemewahan dan gaya fesyen – dengan rumah-rumah besar, supercar dan restoran elitnya.

New Delhi dengan pinggiran Delhi membentang sejauh 54.9 km. Dan semasa berjalan di sekitar bandar ini, anda dapat merasakan dan merasakan sepenuhnya rasa India – terang, multinasional, misteri dan agak pelik.

Tempat ke-6: Sao Paulo (72.5 km)

Penilaian: 4.5

Sao Paulo

Sao Paulo adalah pusat perniagaan utama di Brazil. Ia sama sekali berbeza dengan bandar-bandar lain di negara ini. Daripada rumah-rumah bertingkat rendah yang berwarna-warni, ada bangunan pencakar langit besar yang membuatnya kelihatan seperti New York. Bukannya pelancong yang santai – ahli perniagaan yang menggegarkan. Bukannya perayaan perayaan Brazil – suasana kerja.

Tetapi ini adalah pusat São Paulo. Dan setelah anda melangkaui kawasan perniagaan, bandar ini akan kelihatan cantik di Brazil. Sao Paulo bukan tempat untuk pencinta kesunyian, bising di sini – teriakan dalam bahasa yang berlainan terganggu oleh deringan gitar. Ia penuh sesak di sini, siang dan malam, ketika banyak kelab dibuka, dari yang sederhana hingga yang elit. Terdapat daerah di mana kemiskinan berkuasa – dan mereka digantikan oleh rumah mewah di bawah pohon palma, yang nampaknya telah hilang dari layar.

Terletak dengan selesa di dataran tinggi – dan membentang sejauh 72.5 kilometer – São Paulo mempunyai banyak tempat untuk dikunjungi. Terdapat contoh seni kontemporari, termasuk seni jalanan, taman tropika, dan juga tempat perlindungan ular.

Tempat ke-5: Melbourne (77 km)

Penilaian: 4.6

Melbourne

Melbourne adalah bandar kedua terbesar di Australia dan dengan bangganya disebut sebagai 'Capital of Culture'. Sekiranya senarai main anda pernah bertemu dengan kumpulan rock indie dari 'kangaroo country', kemungkinan besar ia memulakan kariernya di sini. Namun, Melbourne terkenal bukan hanya untuk muzik.

Bandar ini diiktiraf sebagai yang paling selesa untuk hidup. Oleh itu, saya pasti tidak mahu meninggalkannya. Nasib baik, ada sesuatu yang perlu dilakukan di sini – penggemar sejarah dapat berjalan-jalan di jalan-jalan lama yang menyimpan ingatan pada masa-masa ketika Australia berhenti menjadi negara buangan dan banduan; mereka yang ingin bersantai akan menemui beratus-ratus kelab dan pusat hiburan; penggemar membeli-belah perlu menyewa porter untuk membawa sebilangan besar beg dari butik jenama fesyen … Melbourne selalu mempunyai cuaca yang baik, tidak ada terik matahari atau sejuk. Dan ini adalah bandar di mana anda mahu tinggal.

Melbourne sepanjang 77 km. Ia merangkul Teluk Port Phillip dalam setengah bulatan, jadi terdapat juga garis pantai yang sangat panjang! Dari hampir di mana sahaja di Melbourne, anda dapat melihat lautan – kecuali, tentu saja, ia disembunyikan oleh pencakar langit atau sekuel lama.

Tempat ke-4: New York (89.1 km)

Penilaian: 4.7

New York

New York adalah ibu kota perniagaan Amerika Syarikat. Di sinilah pejabat kebanyakan syarikat berada, dan kadang-kadang langit tidak kelihatan di sebalik pencakar langit yang menjulang tinggi. Di sinilah pelancong dari seluruh dunia datang untuk melihat Amerika – dan oleh itu penduduk tempatan paling kerap memulakan perbualan dengan orang asing dengan soalan 'Dari mana anda berasal?'. Di sinilah pengunjung pertama kali ke Amerika Syarikat akan mengetahui setiap jalan yang tidak asing – kerana dia pernah muncul dalam filem atau siri TV.

New York adalah metropolis teladan. Cepat, dinamik, terang, tidak berhenti sekejap. Anda tidak akan dapat berehat dan berehat di sini (kecuali, tentu saja, anda bersembunyi dari hiruk pikuk di beberapa kedai kopi atau di bilik hotel mewah) – orang ramai tergesa-gesa di suatu tempat, dan setiap bangunan mempunyai tempat yang menarik.

Dan pelancong dari Rusia juga dapat melihat Pantai Brighton. Kawasan ini merupakan rumah bagi komuniti pendatang terbesar Amerika dari USSR. Pasar raya tempatan menjual biji bunga matahari dan sosis salai rebus, sementara kafe menyajikan ladu dan borscht. Ia seperti 'sudut tanah air' – tetapi hanya mengambil beberapa stesen di 'kereta bawah tanah', dan sekarang Queens, di mana terdapat Chinatown dan masyarakat India. Beberapa lagi perhentian – dan inilah Manhattan, daerah paling Amerika. New York mungkin adalah miniatur seluruh dunia.

Oleh itu, jika anda ingin menikmati rasa sebilangan besar negara, maka anda boleh melakukan perjalanan ke seluruh dunia – atau hanya datang ke New York. Bandar ini, tepat disebut 'Big Apple', sepanjang 89.1 km – dan setiap kilometer ini akan memberikan emosi yang unik.

Tempat ke-3: Tokyo (92 km)

Penilaian: 4.8

Tokyo

Tokyo mewujudkan setiap imaginasi Jepun. Ia adalah metropolis ultra moden yang menghormati budaya. Ini adalah tempat kesesuaian dan pekerjaan sebilangan besar kerani pejabat, di mana keperibadian dibenarkan untuk ditunjukkan. Ini adalah hutan konkrit yang ditutup dengan kabel dan diterangi neon, di mana anda boleh berhenti pada bila-bila masa dan mengagumi bunga sakura yang halus.

Tokyo adalah bandar yang menakjubkan. Ia sangat mengagumkan dan mengejutkan selepas ketibaan. Dari lapangan terbang ke pusat bandar ada – atau lebih tepatnya, terbang – kereta api tanpa roda, melayang di atas landasan berkat teknologi levitasi magnet. Di kota itu sendiri, pelancong sedang menunggu daerah-daerah yang rumit dengan susun atur yang tidak waras, jalur kereta bawah tanah yang bebas, sejumlah tarikan dan tempat-tempat menarik yang cukup menarik, kelab malam Shibuya dan bangunan Odaiba futuristik, bar Shinjuku bohemia dan kuil Harajuku kuno. Setibanya di Tokyo, anda mesti membuang senarai tempat yang ingin anda lihat – ia tidak akan membantu. Tidak akan cukup masa.

Metropolis yang penuh warna dan sesak seperti itu tidak mungkin kecil. Tokyo membentang sejauh 92 km, menjadikannya salah satu bandar terpanjang di dunia.

Tempat ke-2: Beijing (107 km)

Penilaian: 4.9

Beijing

Tidak menghairankan bahawa salah satu bandar terpanjang di dunia terletak di negara ini dengan jumlah penduduk terbesar. Beijing adalah ibu kota dan pusat perniagaan China. Pada masa yang sama, ia tidak kelihatan seperti metropolis tradisional.

Beijing adalah sebuah bandar yang sangat harmoni. Ia dibahagikan kepada kawasan simetri, yang geometrinya ditentukan oleh garis pusat yang melewati pusat. Pada masa yang sama, pelancong dapat dikejutkan dengan gabungan seni bina yang pelik. Terdapat juga istana kekaisaran tradisional, dikelilingi oleh taman dan taman, dan bangunan tinggi Soviet tradisional, yang tidak dijangka untuk negara lain. Dan monumen seni bina inilah yang dapat mengejutkan dan mengagumkan dengan keindahannya.

Setelah berjalan di sepanjang jalan yang lurus, tetapi tanpa henti, anda pasti berhenti dan melihat ke mana-mana restoran tempatan. Masakan peking tidak seperti orang Cina biasa, masakan ini dapat mengejutkan anda bukan hanya dengan itik terkenal yang dibakar dalam madu, tetapi juga dengan hidangan lain yang tidak biasa. Pada masa yang sama, orang Cina memperlakukan makanan dengan penuh hormat, mengubah makan malam menjadi upacara kecil.

Bandar, di mana masa lalu kekaisaran bergabung dengan komunis, mempunyai panjang 107 km.

Tempat pertama: Mexico City (200 km)

Penilaian: 5.0

Bandar Mexico

Mexico City adalah bandar terpanjang di dunia dan salah satu yang terbesar di planet ini. Menyeberangnya walaupun dengan kereta persendirian bukanlah tugas yang mudah, yang memerlukan beberapa jam. Bandar ini panjangnya 200 kilometer!

Di ibu negara Mexico, anda dapat merasai sendiri rasa negara ini. Di sini, piramid kuno, yang dibina oleh orang Aztec, wujud bersama dengan pusat perniagaan moden yang terbuat dari kaca dan konkrit. Memulakan berjalan kaki dari istana-istana yang megah, anda boleh mengembara ke kawasan yang tidak boleh dipercayai, miskin dan berbahaya bagi pelancong. Sebilangan besar laman web arkeologi dan muzium sesuai dengan kelab malam dan bar, di mana tequila Mexico sebenar dicurahkan.

Pelancong yang mencari keselesaan digabungkan dengan budaya yang mendalam harus melihat ke kawasan Zona Rosa. Di sinilah kebanyakan tempat hiburan dibuka. Tetapi peminat seni bina kolonial harus pergi ke Constitution Square – di sinilah tempat-tempat pemandangan paling penting pada masa ini. Alameda dan Chapultec adalah kawasan di mana anda boleh berehat sebentar dari kesibukan kota, menikmati mata dengan kehijauan dan mengunjungi muzium terbesar.

Bandar terpanjang di Eropah

Tempat ke-3: London (60 km)

Penilaian: 4.8

London

London bukan hanya ibu kota Great Britain. Pada satu masa, ia adalah salah satu bandar terpenting dan paling berpengaruh di dunia. Sehingga tahun 1919, ketika Kerajaan Inggeris melakukan kegiatan penjajah dan merampas puluhan dan ratusan wilayah, London menjadi nadi. Oleh itu, ia sangat besar, pelbagai sisi dan pelbagai.

London hari ini menggabungkan kemodenan budaya dan penghormatan terhadap tradisi. Banyak realiti semasa mungkin kelihatan mengejutkan pelancong. Nah, bagaimana anda boleh meletakkan patung avant-garde di seluruh kota, bermain batu indie di setiap pub lain dan mendirikan bangunan pencakar langit Mary Ax dalam bentuk timun, dan bukan apa yang anda fikirkan, dengan Ratu masih hidup? Dan dengan cara yang luar biasa, semua kemodenan, kontra budaya dan avant-garde ini digabungkan dengan menghormati tradisi.

Terdapat tiga pusat bersejarah di London. Terdapat Kota – moden dan berniaga, tetapi suram dan megah, di mana pencakar langit digabungkan dengan katedral Gothic. Terdapat Westminster – tidak tergoda, tetapi penuh dengan taman dan tempat bersejarah yang penting. Di sini anda boleh menemui Belgravia, Kensington, Trafalgar Square, Istana Buckingham, dan Big Ben sendiri. Benar, ada risiko, meninggalkan bangunan Rumah Opera Diraja di Covent Garden, tersandung di atas gelandangan yang sedang tidur. Dan kemudian ada Camden – kawasan di mana London muncul sebagai kota yang terhormat dan mulia.

London selalu besar. Ia bahkan tidak mempunyai satu tetapi tiga pusat bersejarah! Oleh itu, tidak menghairankan bahawa terdapat sejauh 60 kilometer dari pinggiran ke pinggiran London.

Tempat ke-2: Kryvyi Rih (126 km)

Penilaian: 4.9

Krivoy Rog

Kryvyi Rih adalah bandar terpanjang di Ukraine. Ia terletak di tebing dua sungai sekaligus – Saksagan dan Ingulets – dan mempunyai bentuk yang memanjang. Hari ini Kryvyi Rih adalah salah satu pusat pengeluaran terbesar di wilayah Dnipropetrovsk dan negara ini secara keseluruhan.

Oleh itu, pelancong boleh tertarik dengan Kryvyi Rih hanya dengan sejarah industri. Tetapi di sini dia mempunyai sesuatu yang mengejutkan. Berhampiran bandar ini adalah kuari YUGOK, di mana bijih besi ditambang, tetapi sekarang ia hanyalah tempat pelancongan dengan dek pemerhatian yang menawarkan pemandangan yang mengagumkan. Anda boleh melakukan perjalanan di sepanjang Kryvyi Rih dengan menaiki trem metro – bentuk pengangkutan yang unik. Juga berdekatan adalah tasik hampir Martian – garam dan besi melukisnya dengan warna merah jambu-merah yang menakjubkan.

Namun, Krivoy Rog terkenal bukan hanya untuk industri. Ia juga bandar kreatif! Di sinilah studio Kvartal-95 mula berfungsi, yang menembak komedi dan program, siri dan filem yang cukup serius. Dan itu adalah penduduk asalnya, Vladimir Aleksandrovich Zelensky, yang menjadi presiden Ukraine pada tahun 2019.

Kryvyi Rih membentang sejauh 126 kilometer.

Tempat pertama: Sochi (145 km)

Penilaian: 5.0

Sochi

Salah satu bandar peranginan yang paling terkenal dan terkenal di Rusia, Sochi membentang di sepanjang pantai Laut Hitam sejauh 145 kilometer. Pantai 145 kilometer, kerikil halus dan menyenangkan, melayari selancar dan relaksasi riang di bawah terik matahari selatan!

Sochi ramah. Anda tidak akan dapat pergi dari sini tanpa merasa betul-betul digoreng barbeku betul-betul di hadapan anda di panggangan dan dibasuh dengan wain buatan sendiri. Malah makanan segera tempatan – yang dipinjam dari souvlaki masakan Yunani – juga menjadi daging lidi. Bagi mereka yang tidak dapat minum wain, Sochi akan menawarkan air mineral penyembuhan, dan terdapat hampir lebih banyak sanatorium dan pusat kesihatan di sini daripada hotel dan restoran. Bagi pelancong yang datang untuk hiburan malam, Sochi akan menawarkan sebilangan besar kelab dan pesta yang tidak berkesudahan. Untuk penggemar sejarah, terdapat banyak muzium yang menceritakan tentang peristiwa menakjubkan dari kehidupan kota tepi pantai ini. Bagi peminat gaya hidup sihat – kemudahan Olimpik dan pusat peranginan ski.

Pada waktu pagi di pantai, pada sebelah petang di lereng ski, pada waktu petang di kelab malam. Dan semua ini ada di satu bandar.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen