10 bahasa pengaturcaraan paling popular

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bidang pengembangan IT kini merupakan salah satu yang paling menjanjikan dan berkembang secara dinamik. Hanya 40-50 tahun yang lalu hanya terdapat beberapa bahasa pengaturcaraan peringkat tinggi, tetapi sekarang, menurut beberapa perkiraan, jumlahnya mencapai dua setengah ratus. Ini disebabkan oleh sebilangan besar tugas yang berhadapan dengan pengaturcara dan keausan alat pembangunan yang tidak dapat dielakkan. Dari keseluruhan bahasa pengaturcaraan moden dan relevan, terdapat sepuluh bahasa yang paling universal, mudah dan popular pada tahun 2019.

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
10 bahasa pengaturcaraan paling popular untuk 2019 1 Jawa Script 5.0
2 Python 4.9
3 C ++ 4.8
4 Jawa 4.7
5 C # 4.6
6 Pantas 4.5
7 Kotlin 4.4
8 PHP 4.3
9 SQL 4.2
10 Pergi 4.1

Jawa Script

Penilaian: 5.0

Jawa Script

Bahasa yang meluas, dari sekarang inilah banyak pengaturcara masa depan mula menguasai dunia pengaturcaraan. Ini telah berkembang dari bahasa skrip berasaskan penyemak imbas yang dibuat oleh pendiri Mozilla Coropration menjadi alat dinamik yang sangat serba boleh. Penggunaan yang paling umum untuk JavaScript adalah dalam bidang pengembangan web, khususnya membuat elemen dan animasi interaktif. Dengan bantuannya, mudah untuk membuat aplikasi web berasaskan penyemak imbas dengan kerumitan. Juga, terima kasih kepada platform perisian Node.js dan modul tambahannya, ia digunakan oleh pemaju belakang ketika bekerja dengan bahagian pelayan laman web. Tetapi, tentu saja, bahasa pengaturcaraan ini mampu lebih banyak lagi. JavaScript sudah digunakan untuk membina aplikasi mudah alih, tata kelola IoT, dan pembelajaran mesin eksperimental. Fungsi bahasa menjadi lebih luas dengan penggunaan banyak kerangka kerja, perpustakaan, dan API pihak ketiga.

JavaScript dianggap sebagai pilihan yang ideal untuk pemula kerana kerumitannya yang rendah dan sebilangan besar bahan pendidikan yang tersedia, seperti buku, kursus video, dan blog. Benar, permintaan di pasaran buruh terutama digunakan oleh pakar dengan tahap pengetahuan bahasa yang mendalam kerana sejumlah besar cadangan dari pemaju JS pemula.

Python

Penilaian: 4.9

Python

Bahasa pengaturcaraan serba boleh ini berada di kedudukan # 1 dalam kedudukan TIOBE tahun lalu. Ini paling sering dimasukkan dalam kurikulum universiti, adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan dalam bidang analisis data dan pembelajaran mesin. Menurut para pakar, Python juga merupakan salah satu bahasa yang paling menjanjikan untuk pembangunan web, baik untuk pengaturcara depan dan pembangun perisian pelayan. Dalam contoh konkrit, ia telah digunakan untuk membuat gergasi internet seperti Instagram, YouTube dan Pinterest. Baru-baru ini, terdapat lebih banyak pernyataan mengenai menjadikan Python sebagai bahasa pengaturcaraan utama untuk digunakan dalam bidang ilmiah. Ia juga popular di kalangan pembangun permainan komputer.

Python adalah alat hebat yang, untuk semua potensi besarnya, dianggap sangat mesra pemula. Kelebihannya ialah pembacaan kod yang sangat baik, struktur dan fleksibiliti yang jelas kerana pilihan perpustakaan dan modul pemalam yang banyak. Dan memandangkan minat yang semakin meningkat dalam bidang pengaturcaraan kecerdasan buatan, menjadi jelas mengapa banyak pengaturcara memilih Python.

C ++

Penilaian: 4.8

C ++

Bahasa pengaturcaraan C ++ diciptakan pada tahun 1983 sebagai versi bahasa C. yang dimodenkan. Memandangkan ketidakstabilan dunia IT, permintaan untuk bahasa ini selama bertahun-tahun membolehkan kita dengan yakin menyebutnya sebagai bahasa yang paling berkesan di dunia. Alat pengaturcara berorientasikan objek sejagat ini digunakan untuk membuat perisian. Aplikasi yang ditulis dalam C ++ dapat ditemukan di sektor kewangan, produk komersial dan, tentu saja, dalam lingkungan pengembangan permainan. Produk Adobe, penyemak imbas Chrome, dan sistem operasi sebenar Microsoft Windows hanyalah beberapa contoh kejayaan penggunaan bahasa tersebut. Ciri khas C ++ adalah kelajuan kerjanya yang tinggi, yang menjadikannya sangat diperlukan dalam pembuatan mesin permainan dan grafik, serta perisian realiti maya dan augmented yang kini berada di puncak popularitas.

Bahasa C ++ mempunyai sejumlah kelebihan yang tidak dapat dinafikan: bahasa itu fleksibel, serba boleh, dan sangat dipercayai. Pengetahuan yang baik tentang bahasa ini membolehkan pengaturcara menyelesaikan pelbagai tugas dan membuka prospek besar, termasuk yang berkaitan dengan pertumbuhan kerjaya. Namun, tidak semua orang dapat menjadi pengembang C ++ yang tegar, kerana menguasainya pada tahap profesional memerlukan banyak masa dan kesabaran.

Java

Penilaian: 4.7

Java

Bahasa Java yang berorientasi objek dikembangkan dengan slogan “Tulis sekali, jalankan di mana saja”, dan sesuai dengan ini, adalah bahasa yang bebas dan sejagat. Terima kasih kepada JVM, aplikasi yang dibina dengan Java dapat berjalan hampir di mana sahaja. Pada mulanya, bahasa ini diciptakan untuk peralatan rumah pintar, tetapi melihat kemudahan dan kelenturannya, banyak syarikat besar ingin menggunakan Java dalam produk mereka. Ini digunakan untuk mengembangkan perisian pelayan, aplikasi desktop, dan tentu saja Android peranti berdasarkan. Hampir semua program dalam telefon pintar moden ditulis di Java menggunakan API pihak ketiga. Ia juga digunakan dalam perisian untuk pelbagai peranti pintar isi rumah dan juga kenderaan elektrik Tesla. Pada tahun 2009, seorang pengaturcara Sweden memperkenalkan permainan utama pertama yang ditulis di Java menggunakan perpustakaan grafik – Minecraft.

Menurut peringkat Indeks TIOBE dan Stack Overflow, bahasa pengaturcaraan Java telah lama memegang kedudukan terkemuka. Pembangun berbakat dengan pengetahuan tentang alat ini dapat menantikan pekerjaan yang menarik dan bergaji tinggi.

C #

Penilaian: 4.6

C #

Bahasa C # diciptakan pada awal tahun 2000 oleh jurutera syarikat Microsoft sebagai alat pengembangan aplikasi untuk platform perisian .NET Framefork. Syarikat itu secara aktif mempromosikannya sebagai salah satu komponen terpenting dalam strategi pengembangannya, akibatnya bahasa itu terkenal dengan pelbagai aplikasi yang telah lama melampaui batas produk Microsoft. Hari ini anda boleh menulis hampir semua perkara di dalamnya: aplikasi mudah alih dan desktop, alat e-dagang, perkhidmatan merentas platform dan perkhidmatan web yang besar. Itu C # yang digunakan untuk membuat mesin pencari Bing. Ia juga mendapat populariti yang tinggi di kalangan pengaturcara menulis aplikasi untuk Mac dan Linux. Terdapat juga banyak alat pengembangan untuk membuat platform awan untuknya. Dalam bidang pengembangan permainan, bahasa itu dikenali terutamanya kerana persekitaran pengembangan lintas platform Unity 3D yang dibuat dengan bantuannya.

Tidak diragukan lagi C # adalah bahasa pengaturcaraan yang moden dan kompetitif. Ia agak lebih mudah dipelajari daripada, misalnya, C ++, tetapi sistemnya yang rancak, yang setiap tahun dipenuhi dengan fungsi yang lebih banyak dan lebih spesifik, dapat membingungkan pendatang baru pada mulanya. Pengaturcara profesional dalam bahasa ini sangat diminati di syarikat besar dan juga projek kecil yang bercita-cita tinggi.

Pantas

Penilaian: 4.5

Pantas

Bahasa ini, setelah muncul pada tahun 2004, menjadi terkenal dan popular dalam masa yang singkat. Ia diciptakan oleh syarikat Apple sebagai alat yang mudah dan relevan untuk mengembangkan aplikasi untuk MacOS dan iOS. Ini dapat digunakan untuk menulis program untuk komputer desktop, peranti mudah alih, TV pintar dan jam tangan Apple Tonton. Juga digunakan oleh pengaturcara untuk membuat perisian pelayan berdasarkan Linux. Swift mempunyai persamaan dengan Objective-C, tetapi lebih ringan, lebih berfungsi, dan mempunyai sintaks laconic. Salah satu kelebihan utama bahasa ialah kepantasan – ia jauh lebih pantas daripada Python dan Objective-C, yang kedua setelah pemimpin C ++ yang sudah ada dalam penunjuk ini. Tetapi menurut jaminan pemaju, ia akan menjadi bahasa pengaturcaraan terpantas. Kelebihan penting kedua adalah keselamatan. Ini telah meningkatkan pengendalian memori, yang memberikan sedikit peluang untuk akses tanpa izin, serta peningkatan efisiensi dalam menangani kesalahan yang menyebabkan kerusakan. Persekitaran Playground yang selesa berfungsi sebagai semacam kotak pasir, yang membolehkan anda melihat hasil pengaturcaraan dalam masa nyata. Pembangun aplikasi dan permainan asli untuk AppStore sangat memuji Swift.

Syarikat Apple mewakili segmen pasaran komputer dan peranti mudah alih yang ketara. Oleh itu, walaupun fokus bahasa Swift yang sempit, pasaran buruh akan selalu mempunyai sejumlah besar kekosongan untuk pakar dalam hal ini.

Kotlin

Penilaian: 4.4

Kotlin

Bahasa pengaturcaraan muda yang dikeluarkan pada tahun 2016 oleh syarikat Rusia JetBrains. Mudah, mesra pengguna dan ringkas, dan menyokong pengaturcaraan berorientasikan objek dan prosedur. Pada masa ini digunakan terutamanya untuk mengembangkan aplikasi pada Android. Pada tahun 2017, Pergi ogle menamakannya sebagai salah satu bahasa pengaturcaraan mudah alih terbaik, di samping Java. Kotlin mempunyai prestasi yang tinggi, kerana ia membolehkan anda menulis lebih sedikit kod untuk menyelesaikan tugas, dan ia juga mempunyai mekanisme pencegahan ralat yang sangat baik.

Menurut ramalan beberapa penganalisis, bahasa ini mempunyai setiap peluang untuk memindahkan Java dari alas pemimpin dunia Android, sama seperti Swift secara beransur-ansur menggantikan Objektif C. Pengaturcara yang ingin membina karier dalam pembangunan mudah alih pasti harus lebih dekat Kotlin. Lebih-lebih lagi, walaupun belum tersebar luas, pakar yang mengetahui bahasa ini sangat dihargai di pasaran buruh.

PHP

Penilaian: 4.3

PHP

Bahasa skrip yang telah ada sejak tahun 1995 dan masih aktif digunakan dalam bidang pengembangan web. Ini sangat diperlukan untuk membuat laman web dan plugin untuk sistem pengurusan kandungan WordPress yang popular. PHP telah digunakan untuk membuat lebih dari separuh laman web di Internet hari ini, termasuk portal utama seperti Wikipedia, dan juga rangkaian sosial (misalnya, Facebook menggunakan versi PHP yang diubahsuai yang disebut Hack). Skop bahasa sangat luas: dari blog kecil hingga kedai dalam talian dan laman web paparan yang besar. PHP juga biasa di platform sumber terbuka seperti MediaWiki.

Dengan semua alternatif yang ada, kepemimpinan bahasa ini dalam pengaturcaraan web cenderung bertahan lama. Ia disokong oleh hampir semua penyedia hosting, dan mempunyai kelebihan seperti fleksibiliti dan sintaks yang mudah dipelajari. Pembangun PHP terlibat dalam mewujudkan sumber baru dan mengekalkan sumber yang ada.

SQL

Penilaian: 4.2

SQL

Walaupun sudah berumur, bahasa yang dihasilkan pada tahun 1960 masih menjadi alat perisian utama untuk bekerja dengan pangkalan data. Pada mulanya ia dirancang sebagai kaedah kawalan yang sederhana dan standard, tetapi sejak itu semakin meluas dalam pembangunan. Membolehkan anda membuat, mengubah dan melakukan operasi lain pada sistem seperti Oracle, Microsoft SQL dan sejenisnya. Perlu diperhatikan bahawa walaupun SQL, dalam bentuk “murni”, tidak dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan lengkap dari segi kelengkapan Turing, terdapat sejumlah pelanjutan prosedur, penggunaannya meningkatkan fungsinya ke tingkat bahasa Turing-lengkap.

Penggantian SQL jelas tidak akan berlaku tidak lama lagi, kerana belum ada pemimpin lain yang jelas dalam bidang pengaturcaraan ini. Ini bermaksud bahawa bahasa ini dapat disebut sebagai popular dan signifikan, walaupun bekerja dengan pangkalan data tidak begitu popular seperti membuat aplikasi atau laman web.

Pergi

Penilaian: 4.1

Pergi

Bahasa sumber terbuka ini diperkenalkan oleh Google pada tahun 2009. Tujuan utama penciptaannya adalah untuk meningkatkan prestasi pengaturcaraan dengan mempertimbangkan proses multiprosesan. Go terkenal kerana kodnya yang jelas dan sintaksis minimalis yang ringkas. Sejauh ini, ia digunakan terutamanya dalam bidang pengembangan web dan pengaturcaraan pelayan, tetapi memandangkan populariti yang semakin meningkat, kita dapat meramalkan pengembangan ruang lingkup bahasa pengaturcaraan ini.

Dari segi kecekapan, Go hampir dengan bahasa C ++, tetapi berkali-kali lebih sederhana dan lebih moden. Terdapat juga penyusun yang dapat menerjemahkan kod ke dalam JavaScript, menjadikannya lebih serbaguna dalam pengaturcaraan web. Go adalah salah satu bahasa yang paling menjanjikan hari ini.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen