10 alat pernafasan terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Keadaan semasa di jalan raya semakin memerlukan kehati-hatian dan reaksi pantas dari pemandu. Memandu dalam keadaan mabuk dalam keadaan ini penuh dengan akibat yang serius, terutama bagi mereka yang berada di sekitar anda. Bahkan sedikit kepekatan alkohol di dalam badan boleh memainkan jenaka kejam: kebarangkalian dihentikan oleh pegawai penguatkuasa undang-undang di jalan raya, membayar denda dan kehilangan lesen anda tidak bernilai tambahan minuman keras.

Dewan pengarang majalah telah mengumpulkan penilaian khas dari 10 alat pernafasan terbaik, membahagikannya mengikut kelas kepada 3 kategori utama. Berikut ini dipilih sebagai kriteria untuk senarai yang disusun:

  1. maklum balas pengguna mengenai penggunaan peranti;
  2. pendapat pakar;
  3. spesifikasi;
  4. petunjuk kualiti
  5. petunjuk kos.

Penilaian penghidap nafas terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Alat pernafasan profesional terbaik 1 Drager Alcotest 5510 34 900 gosok.
2 Spektrofotometri META 02 RUB 14,900
3 AlcoHunter Professional X RUB 10,990
Alat pernafasan separa profesional terbaik 1 Dingo E-010 RUB 8,900
2 ALCOSCAN AL-1100 RUB 9,900
Alat pernafasan peribadi terbaik 1 Alcogran AG-100 RUB 5,200
2 Dingo AT-1000 4 400 gosok.
3 Inspektor AT550 RUB 3,150
4 SITITEK PRO2 RUB 2,840
5 Delta AT-600 RUB 1 955

Alat pernafasan profesional terbaik

Alat pernafasan profesional adalah alat yang paling maju untuk menentukan alkohol dalam tubuh manusia, digunakan untuk perkhidmatan di badan khas dan hospital. Mereka dilengkapi dengan sensor yang paling kuat dan sensitif, dapat disambungkan ke komputer peribadi untuk diagnostik dan pemindahan data yang diterima. Alat pernafasan seperti itu lebih mahal daripada yang lain, dan dibezakan oleh dimensi keseluruhannya yang besar.

Drager Alcotest 5510

Penilaian: 4.9

Drager Alcotest 5510

Pemimpin dalam kategori alat pernafasan profesional adalah alat Drager Alcotest 5510, yang mengukur dalam julat 0-4.44 ppm. Tidak seperti META 02, kaedah elektrokimia yang sudah kita ketahui untuk menentukan kepekatan wap alkohol dalam udara yang dihembuskan digunakan di sini, yang beroperasi dengan ketepatan yang cukup tinggi.

Drager Alcotest 5510 berbeza dengan pesaingnya dalam bentuk badan yang selesa dan penampilan yang menyenangkan, serta beratnya yang relatif rendah: 0.2 kilogram. Masa yang diperlukan untuk menyiapkan sensor untuk pengukuran pertama hanya 20 saat, dan untuk mendaftarkan nilainya, hanya 3-4 saat tiupan cukup. Di samping itu, model ini dapat menghafal 10 pengukuran terakhir. Satu-satunya masalah adalah bahawa, semua perkara lain sama dan bukan konfigurasi terkaya, harganya ialah 34 ribu rubel. Terlalu banyak gaji dalam semua aspek.

Kelebihan

  • badan ergonomik, ringan;
  • pelbagai ukuran;
  • hanya 20 saat untuk menyediakan alat penyedut nafas untuk pengukuran pertama;
  • berfungsi pada suhu hingga -5 darjah Celsius.

keburukan

  • harga yang tidak berpatutan tinggi.

Spektrofotometri META 02

Penilaian: 4.8

Spektrofotometri META 02

Alcometer spektrofotometri tujuan khas dengan konfigurasi yang diperluas dan keupayaan untuk menyambung ke komputer untuk bekerja dengan data yang diperoleh. Tidak ada batasan jumlah pengukuran setiap hari, kerana kaedah memperoleh hasil tidak menyiratkan penentukuran yang kerap dan penurunan tajam dalam masa kerja sensor.

META 02 mengukur kepekatan alkohol dalam udara yang dihembuskan dalam lingkungan dari 0 hingga 3 ppm dengan ketepatan 0.001%. Pada masa yang sama, masa penyediaan peranti untuk operasi mengambil masa sehingga 210 saat – ini adalah petunjuk terburuk dalam keseluruhan penilaian. Kelemahan lain dari alat ini boleh dianggap berat 400 gram dan bukan beg yang paling mudah. Secara amnya, alat penyedut nafas menimbulkan persoalan tertentu, tetapi berfungsi dengan fungsi utamanya dengan sempurna.

Kelebihan

  • tahap ketepatan tinggi nilai yang diukur;
  • tiada sekatan jumlah pengukuran sehari;
  • boleh berfungsi pada suhu di bawah 0 darjah Celsius;
  • 10 penutup mulut disertakan.

keburukan

  • Berat 400 gram;
  • Menunggu 210 saat sebelum penggunaan pertama.

AlcoHunter Professional X

Penilaian: 4.7

PROFESIONAL ALCOHUNTER X

Ini adalah kes yang jarang berlaku apabila alat pernafasan profesional berharga lebih rendah daripada model separa profesional. Ini kerana AlcoHunter Professional X tidak dapat menyambung ke komputer atau peranti sistem lain. Tetapi dengan petunjuk teknikal, semuanya teratur: julat pengukuran kepekatan alkohol adalah 0 – 5 ppm dengan langkah seperseratus. Peranti ini menyokong hingga 140 pengukuran setiap hari, karena dapat digunakan oleh layanan khas.

Ia memerlukan 190 saat untuk mempersiapkan AlcoHunter Professional X … namun, ini bukan petunjuk terburuk dalam ranking. Tetapi dengan tempoh hembusan, tidak semuanya begitu mudah: untuk mendapatkan hasil yang tepat, anda perlu meniup mulut ke mulut selama 9 saat (!), Dan walaupun dengan intensiti berterusan. Termasuk alat pernafasan terdapat 5 penutup mulut dan 2 bateri AAA – di sinilah alas tambahan habis.

Kelebihan

  • harga yang berpatutan untuk alat pernafasan profesional;
  • sehingga 140 pengukuran pada siang hari;
  • ralat pengukuran rendah.

keburukan

  • memerlukan 9 saat membersihkan untuk mendapatkan hasil;
  • 190 saat menyediakan sensor untuk pengukuran pertama;
  • kekurangan port untuk menyambung ke PC.

Alat pernafasan separa profesional terbaik

Alat pernafasan separa profesional adalah penghubung antara alat peribadi dan profesional, yang memanfaatkan setiap jenis. Peranti sedemikian lebih padat, harganya lebih murah dan memberikan hasil lebih pantas daripada pro-breathalyzers. Walau bagaimanapun, ketepatan pengukuran dan kerumitan penilaian di dalamnya jauh lebih tinggi daripada pada alat pernafasan individu.

Dingo E-010

Penilaian: 4.9

Dingo E-010

Tidak seperti ALCOSCAN AL-1100, alat pernafasan Dingo E-010 menyediakan kemampuan untuk mengawal nilai dalam jumlah berkat paparan yang ada. Pengukuran dilakukan dalam jarak antara 0 hingga 4 ppm dengan ketepatan seratus pada suhu 0 – 40 darjah Celsius. Tetapi ini bukan perkara utama: buat pertama kalinya di antara produk yang dipertimbangkan, kami mempunyai produk yang menghubungkan ke komputer atau telefon.

Dingo E-010 dibuat dalam badan ergonomik yang menyenangkan, mudah digenggam dengan satu tangan. Beratnya hanya 100 gram, dan dimensinya tidak terlalu berbeza dengan alat pernafasan peribadi. Set ini mengandungi sebanyak 5 penutup mulut, dan kuasa disediakan oleh 2 bateri jenis AAA.

Kelebihan

  • keupayaan untuk menyambung ke PC dan telefon;
  • badan ringan dan selesa;
  • ketepatan pengukuran tinggi (sehingga 0.01 ppm);
  • kaedah analisis elektrokimia;
  • 5 biji mulut dimasukkan.

keburukan

  • harga tinggi.

ALCOSCAN AL-1100

Penilaian: 4.8

ALCOSCAN AL-1100

Breathaly semikonduktor separa profesional untuk tujuan khas, berfungsi dengan isyarat analog. Keanehannya terletak pada ketiadaan paparan digital, yang digantikan oleh 3 lampu isyarat. Oleh itu, tidak mustahil untuk menentukan jumlah alkohol yang tepat dalam darah dengan ALCOSCAN AL-1100. Sekiranya tidak ada alkohol dalam darah orang yang diuji, lampu hijau di bawah tanda Zero akan menyala. Sekiranya alkohol ada tetapi dalam had yang boleh diterima, lampu Rendah akan menyala. Sekiranya kepekatan mencapai nilai terlarang, maka penunjuk Tinggi merah akan menandakannya.

Masa penyediaan ALCOSCAN AL-1100 untuk pengukuran pertama ialah 120 saat, dan ini bukan petunjuk terbaik antara jenisnya. Tetapi waktu tiupan dibatasi hanya 2 saat, di mana sensor mempunyai masa untuk memberikan anggaran yang mencukupi. Dari segi kualiti, peranti ini tidak buruk, tetapi kosnya tidak sesuai dengan susun atur dan jumlah fungsi dasar.

Kelebihan

  • petunjuk visual berdasarkan 3 diod;
  • masa minimum untuk membersihkan dan menghantar hasilnya;
  • reka bentuk yang mudah dan boleh dipercayai;
  • Jeda 10 saat sebelum jalankan semula.

keburukan

  • harga tinggi;
  • ketidakupayaan untuk menilai tahap kepekatan alkohol dalam darah dengan tepat;
  • Persediaan 120 saat untuk pengukuran pertama.

Alat pernafasan peribadi terbaik

Alat pernafasan peribadi adalah alat yang murah dan padat untuk kegunaan peribadi yang dapat dengan cepat menentukan kepekatan alkohol dalam darah. Sistem mereka berfungsi pada sensor semikonduktor dan memberikan ketepatan pengukuran yang cukup tinggi (bagaimanapun, tidak lebih tepat daripada peranti profesional). Peranti sedemikian lebih murah dan boleh didapati di mana-mana kedai perkakasan utama.

Alcogran AG-100

Penilaian: 4.9

Alcogran AG-100

Alcogran AG-100 adalah alat pernafasan paling tepat di antara semua pilihan di pasaran. Dari segi ralat pengukuran, praktikalnya dapat dibandingkan dengan peranti profesional, namun kerumitan penilaian dan jumlah fungsi kerja tidak memungkinkannya melampaui alat pernafasan peribadi.

Julat pengukuran Alcogran AG-100 sangat kecil – hanya dari 0 hingga 1 ppm, tetapi ketepatannya mencapai seperseribu unit. Secara amnya, julat ini akan cukup untuk menentukan tahap keracunan dan kemampuan untuk berada di belakang roda. Persiapan untuk pengukuran pertama hanya memerlukan 10 saat, sementara larian ulangan dapat dilakukan dalam 1 minit. Daripada fungsi tambahan, tidak ada yang istimewa untuk diketengahkan di sini, kecuali penutupan automatik semasa bertugas dan petunjuk pengecasan bateri.

Kelebihan

  • ketepatan hingga 0.001 ppm;
  • menyokong sehingga 7 pengukuran sehari;
  • boleh mengukur dalam dimensi BAC dan mg / l;
  • 5 biji mulut dimasukkan.

keburukan

  • harga tinggi.

Dingo AT-1000

Penilaian: 4.8

DINGO AT-1000

Alat penyedut elektrokimia dengan penutup mulut untuk pengukuran, dengan penampilan asli dan paparan yang selesa dengan fungsi lampu latar. Ini mengukur tahap alkohol dalam lingkungan dari 0 hingga 4 ppm dengan ketepatan seperseratus unit, yang secara semula jadi dianggap salah satu yang terbaik dalam segmen peranti peribadi.

Persiapan sebelum pengukuran pertama untuk Dingo AT-1000 adalah 35 saat, dan hasilnya (dengan mengambil kira waktu meniup) berlaku 22 saat setelah permulaan prosedur. Salah satu ciri peranti ini adalah fungsi “anti-cheating”, yang menawarkan pengulangan pengukuran jika orang yang diuji tidak cukup menghembus nafas. Jumlah ujian tanpa pengisian boleh mencapai 1000, namun, peranti ini memerlukan pengesahan setiap 500 larian.

Kelebihan

  • ketepatan pengukuran hingga 0.01 ppm;
  • Perkhidmatan jaminan 3 tahun;
  • paparan badan ergonomik dan lampu latar yang menyenangkan;
  • fungsi anti-cheat yang membolehkan anda hanya menerima data yang betul.

keburukan

  • harga yang cukup tinggi.

Inspektor AT550

Penilaian: 4.7

PEMERIKSA AT550

Alat penyedut nafas yang lebih hebat untuk kegunaan peribadi, yang menggunakan sensor elektrokimia dan bukannya sensor semikonduktor. Faktor ini secara praktikal tidak mempengaruhi harga produk, tetapi meningkatkan keupayaannya dengan ketara. Jumlah alkohol yang dapat dikesan dalam darah berkisar antara 0 hingga 4,4 ppm, yang lebih dari 2 kali lebih tinggi daripada jumlah pendahulunya.

Inspektor AT550 menjadi sedikit lebih berat (51 gram) dan menerima 2 bateri AAA sebagai bateri. Masa untuk menyiapkan sensor untuk pengukuran pertama adalah 35 saat, dan masa menunggu antara pemeriksaan meningkat menjadi 120 saat. Tetapi tidak ada fungsi yang tidak perlu dalam firmware peranti, hanya petunjuk suara dan visual, dan penutupan automatik dengan penunjuk pengecasan bateri.

Kelebihan

  • kaedah analisis sampel elektrokimia berketepatan tinggi;
  • pengukuran hingga 4.4 ppm;
  • penukaran penunjuk yang mudah menjadi mg / l;
  • kehadiran petunjuk bunyi dan fungsi auto-off.

keburukan

  • memerlukan penentukuran wajib di pusat servis setelah 500 ukuran.

SITITEK PRO2

Penilaian: 4.6

SITITEK PRO2

Breathalyzer syarikat terkenal SITITEK, yang mempunyai banyak fungsi tambahan. Programnya merangkumi bukan sahaja ciri siap sedia seperti penutupan automatik dan petunjuk pengosongan bateri, tetapi pemasa dan jam dengan jam penggera penuh. Peranti semikonduktor mengukur tahap alkohol hingga 1.9 ppm dalam kenaikan 0.1 dan boleh menukar pengukuran menjadi BAC. Memberitahu tentang akhir ujian hanya secara visual, memaparkan hasil pengukuran.

Bagi dimensi keseluruhan SITITEK PRO2, berat alat penyedut nafas “kosong” hanya 45 gram. Ia menggunakan 2 bateri jenis AAA sebagai bateri. Pengukuran pertama dapat dilakukan segera setelah dihidupkan dengan meniup sensor selama 5 saat. Dan untuk melakukan pengukuran seterusnya, anda mesti menunggu sekurang-kurangnya 60 saat sehingga litar mempunyai masa untuk membersihkan sisa udara di dalamnya.

Kelebihan

  • penentuan tahap alkohol dalam badan manusia dengan tepat;
  • banyak fungsi tambahan: jam penggera, pemasa, jam;
  • harga yang agak rendah;
  • pengukuran pertama dapat dilakukan sebaik sahaja dihidupkan.

keburukan

  • ketiadaan penunjuk bunyi pada akhir pengukuran.

Delta AT-600

Penilaian: 4.5

DELTA AT-600

Alat pernafasan semikonduktor standard untuk penggunaan peribadi yang mengukur kepekatan alkohol dalam nafas dalam lingkungan dari 0 hingga 2 ppm. Ia beroperasi pada suhu 0 – 40 darjah Celsius dan dapat menyimpan hingga 10 hasil pengukuran dalam memori.

Delta AT-600 menggunakan isyarat suara dan petunjuk visual sebagai sistem amaran – hasil ujian dipaparkan pada paparan kecil. Untuk memulakan pengukuran, peranti memerlukan lebih dari 20 saat, dan untuk mendapatkan hasil yang dapat dipercayai, perlu menghirup sensor secara berterusan selama 5 saat. Alat pernafasan mempunyai badan yang selesa digenggam dan beratnya tidak lebih daripada 40 gram. Ini adalah pilihan yang bagus, disyorkan oleh beratus-ratus pemandu.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • kehadiran fungsi pemadaman automatik;
  • terdapat penunjuk pelepasan bateri;
  • 4 penutup mulut termasuk;
  • sesuai di tangan berkat bentuk khas casing.

keburukan

  • kabel USB pendek disertakan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen